onsdag 2 februari 2011

Onsdagsstyrka!

Den här skylten sitter utanför Mackans kontor på CentralGym. Känns stort att träna med headcoachen ;)

I vilket fall har jag inte tränat styrketräning på två veckor nu. Så det var verkligen dags! Dock har jag prioriterat längdspåren istället för gym och det är nog rätt vettigt. Men det gäller att underhålla den styrka man byggt upp under hösten. Det blev som vanligt fokus på skidåkningsmusklerna + mage men vi körde även igenom benen idag. För första gången i mitt liv blev jag filmad när jag körde styrketräning. Det känns kanske lite nördigt men det är faktiskt nyttigt att se hur man utför övningarna för att kunna förbättra sig.
Här kör jag djupa knäböj med stången fram. Tydligen frångår jag många regler vad gäller utförandet enligt "Headcoachen" och det här är inget man skulle lära ut till vanliga Svenssons :) Jag klarar ju att utföra den här övningen så bra pga av min friidrottsbakgrund. Jag går ju väldigt djupt och det man kan se är att jag tappar ryggen lite längst ner. Jag liksom knixar till ryggen precis vid vändningen. Så egentligen kanske jag inte ska gå så djupt.

Här är mitt första set dips. Jag gör faktiskt 24 st men Headcoachen ville tydligen inte filma allt :) Skulle vara roligt att maxa och se hur många man orkar!

Trots avsaknaden av styrketräning på senaste tiden kändes passet bra. Jag känner mig nästan lika stark som förut men skillnaden är att muskeltröttheten slår in tidigare. Men min omprioritering med mer skidåkning och mindre styrketräning är ett bra upplägg. Nu kommer jag bara underhålla min uppbyggda styrka. Jag brukar ju också springa hem efter mina styrkepass på onsdagar. Men idag tog jag det mogna beslutet faktiskt skippa det. Igår kände jag mig riktigt sliten efter de tre senaste dagarnas skidåkning. Det sista man vill just nu är att bli sjuk! Får se om jag kör lite styrka igen på fredag annars väntar skidåkning på både lör och sön. Hoppas bara det förbannade tövädret slutar snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar