lördag 11 februari 2012

Mina tankar om stålsickling...

Längdskidåkning är ju förjäkla roligt men att glidvalla är oerhört tråkigt och tidsödande enligt mig (För att inte tala om dyrt vid tävlingar). Innan jag började åka längd ordentligt förra vintern läste jag på en hel del angående vallning. Givetvis hittade man ganska snabbt förespråkare för enbart stålsickling. Ni som vill gotta ner er i ämnet är det bara att besöka: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=538

Stålsicklingen lät liksom för bra för att vara sant så jag skippade det förra säsongen. Men efter timmar och åter timmar med vallningen så blev jag för nyfiken för att låta bli att testa det där med stålsickling. Så jag köpte mig en Kuzmin universal i höstas och började stålsickla mina fulskidor.

Grundtanken var att enbart stålsickla mina fulskidor (trots allt ett par Atomic Vasa Race) så att man alltid skulle ha hyfsat glid på träning och på så sätt spara tid eftersom man inte behövde valla dom. Givetvis ville jag också prova hur bra de glider jämförelsevis.

För att vara ärlig så trots min skepsis hade jag ändå lite förhoppningar pga att så många lovordat stålsicklingen. Belaget blev också otroligt fint efter stålsicklingen. Jag körde den spartanska varianten med enbart handborstning efteråt. Vissa kör ju rotoborstar vilket säkerligen är lite bättre. En faktor som kanske kan påverka lite är att jag inte rillat belaget utan endast sicklat och borstat.
Belaget blev otroligt fint efteråt!
Nu har jag testat stålsicklat ganska många mil. Det har varit allt från kortare pass till långpass och tom en tävling! Har nog testat de flesta fören också: isiga spår, nysnö, konstsnö, normalsnö, blötsnö, ospårat... you name it. Kört med både burkvalla, klister och ovallat. På tävlingen som var 10km körde jag ovallat och hade då även rillat skidorna.

Glidet är enligt mig helt okej men jag kunde inte låta bli att bli lite besviken eftersom så många på skidforum  höjt stålsicklingen till skyarna.. Visst, mina test har inte direkt varit vetenskapliga men jag har egentligen inte en enda gång känt att jag haft superskidor. Glidet har varit helt okej men inte mer.

Men samtidigt kan man vända på det. Är man motionär och inte tävlar tycker jag stålsicklingen är klockren! Enkelt, snabbt och billigt. Du får alltid okej glid som räcker riktigt länge och det är enkelt att fräscha upp belaget genom att bara borsta glidzonerna. Hade jag bara varit motionär hade jag garanterat aldrig mer glidvallat utan endast kört stålsicklat eftersom det är så enkelt och ger förhållandevis bra glid.

Egentligen skull jag vilja testa att sickla fler skidor än mina fulskidor men har väl inte riktigt vågat än... Så det finns helt klart mer att utforska.

Tips från coachen:

Är du bara motionär är stålsickling klockrent. Men tävlar du och vill ha det bästa glidet ska du nog fundera på att fortsätta valla.

Det här är bara mina egna åsikter och tankar och har du andra åsikter får du mer än gärna skriva dom!

20 kommentarer:

  1. Hmm, jag tror mig ha hört att det fastnar mindre smuts på stålsicklade skidor?

    Annars håller jag med dig, det kan väl vara bra för motionärer som inte åker några lopp.

    För träning behövs ingen som helst skidvård enligt mig, på tävling däremot vill man ha det bästa eftersom man tränat hårt och vill göra sig själv rättvisa.

    Imorgon ska jag lämna in minst två av mina skidpar på stenslipning, bland annat ett par som gått minst 3000 km utan slip.

    SvaraRadera
  2. En fråga: Om glidzonerna blir smutsiga, gör du då rent dom med t.ex. vallaväck innan du sicklar dom?

    SvaraRadera
  3. Aldrig vallaväck på glidytorna!

    SvaraRadera
  4. Va satan. Jag har gjort rent glidytorna med Vallaväck sedan har jag antingen sicklat några gånger eller bara borstat. Är det alltså No no?

    SvaraRadera
  5. Andreas: Anledningen till att man inte skall ha vallaväck i glidzonerna är ju att det tar bort paraffinet (man måste alltså valla om hela skidan). Men om man nu inte vallar med paraffin utan stålsicklar borde det väl gå att köra vallaväck? Hur skall man annars få bort smuts?

    SvaraRadera
  6. Jag svarar på min fråga själv:
    Det verkar gå utmärkt att använda vallaväck på glidytorna om man stålsicklar:

    http://www.enklaresport.se/Kuzmininstruktion.pdf

    Verkar vara många på Skidforum som kör med detta också:
    http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5656

    SvaraRadera
  7. Bra...det är det jag alltid gjort :)

    SvaraRadera
  8. OK, säger Lars-Erik så, så brukar det stämma.

    Men Håkan, du måste då stålsickla efter vallaväck, inte bara borsta.

    Varför ni vill göra rent det översta lagret av belaget innan ni stålsicklar bort detsamma försår jag inte.

    Tor, främsta anledningen till att inte ha vallaväck på glidytan är för att den suger väldigt mycket i snön även om man tror sig ha torkat bort den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stålsicklar inte själv så jag vet inte. Men vallaväck gör väl rent även "på djupet", alltså en bit ner i strukturen. Sickeln skrapar bara på ytan.

      Radera
    2. Jag har hört både och. Vissa säger att det är dåligt för belaget att ha på vallaväck och andra inte... Vad som är rätt har jag ingen aning om :)

      Radera
  9. Finns ju för övrigt vallaväck för glidzonerna. Vad det är för skillnad gentemot vanlig vallaväck har jag ingen aning om!

    SvaraRadera
  10. varför man rengör glidytan före sickling, beror helt på att man vill spara på sickeln. Dvs inte få grus, vallarester eller något annat som kan förstöra skärpan och slagga igen sickeln i onödan.

    SvaraRadera
  11. Sen kan jag nämna att det finns en duktig kille i Kiruna. Som både springer långlopp och åker alla möjliga skidlopp på hög nivå. Han har Kuzmin sicklat i flera år och säger sig ha minst lika bra glid, i många fall bättre än dom som paraffinerar. Men då använder han typ rotoborste alltid efter sicklingen.

    SvaraRadera
  12. Partiskt inlägg från åf. (enklaresport)
    Vallaväcken i sig skapar sämre hydrofobicitet, dvs det ger sämre glid så om man har väldigt skitiga skidor och vill göra rent med vallaväck så bör man alltid torka väldigt torrt efteråt och borsta ordentligt. Helst gärna dra några drag med sickeln också däremellan men kanske inte nödvändigt för optimalt glid.
    Och Kuzmins godkända avhandling menar att glidvallan tar upp mer smuts men det kan vara ett minst lika stort problem att när glidvallan nöts bort på stenslipade skidor så kommer den mer ojämna ytan upp och då fastnar smuts. Det är det som Ni ser som gråvit på de partier på skidan där det är mest tryck. Det är också av den anledningen som de som glidvallar stålsicklade skidor inte upplever samma glidförsämring som om de glidvallar stenslipade skidor. Dock så blir det nästintill elitglid utan att lägga på högfluor och mer riskfritt. Jag har tyvärr lite för dålig koll på vilka i toppen som bara kör på stålsicklat men Martin Bratt ligger på runt plats 125-175 på Vasaloppet och glidvallar inte sina stålsicklade skidor. Tror endast han handborstar också faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att en av de ledande stålsicklarna hittat hit! :)Jag tycker stålsickling är klockrent och har ju endast stålsicklat mina fulskidor. Har inte riktigt vågat mig på att stålsickla mina tävlingsskidor... Men är lite sugen eftersom jag sällan lyckats med glidet på tävlingar. Har en kompis som stålsicklar och kör tejp och han har alltid haft bra skidor på Vasan... En anledning till att jag upplevde att det fastnade mer smuts på stålsicklat kan ha att göra med att förra vintern var det så dåligt med snö och den som fanns var skitig. Jag tror egentligen också att en bra stålsicklad skida är nog 95 fall av 100 bättre än en vallad skida av en nybörjarmotionär :)

      Radera
  13. Din bild du har på dina skidor här ligger uppe som praktexempel på Kuzmins Facebooksida:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...jag såg det nu! Det är faktiskt från min allra första sickling så där fick man kvittot på att man gör rätt :)

      Radera
  14. Kul att du skriver om dina upplevelser med stålsickeln! Bra ju fler som upptäcker denna miljövänliga form av skidpreparering.

    Själv har jag alltid bra glid med stålsicklat. Oftast mycket bättre än den klunga jag åker med på långlopp.

    Ville kommentera diskussionen ang. vallaväck. Man hör ju ofta hur vallaväck torkar ut belaget och hur det oxiderar. Detta är ju en av alla de myter som figurerar kring vallning. Och vilka som tjänar på det och vilka som förlorar på det är ju inte svårt att räkna ut.

    Ut ur Street, G.M. & Tsui, P. (1986) Compositions of Glide Waxes Used in Cross Country Skiing:
    "It is occasionally stated in the popular literature that ski wax helps protect the ski base material from oxidation. This is clearly a myth. The ski base material on racing skis is made of ultra high molecular weight, sintered polyethylene; this includes the ‘black electra’ base which is sintered polyethylene with a carbon filler. These base materials are chemically inert, which means that they tend not to oxidize or react with other molecules or chemicals. Polyethylene, in fact, is used in containers that hold all types of chemicals including concentrated acids, which are usually strong oxidizing agents. There is no reason to think that ski wax serves to chemically protect the base material of acing skis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... Det är egentligen helt sjukt att man säljer på gemene motionär dyr glidvalla. Jag har faktiskt testat stålsickling lite mer nu än jag hade gjort när jag skrev detta inlägget. Jag börjar mer och mer inse att det är skidans uppbyggnad snarare än vad man lägger under som spelar störst roll. Men för gemene motionär som kanske inte är världsbäst på glidvällning tror jag absolut att stålsicklingen är ett bättre alternativ!

      Radera
  15. På vasaloppet 2015 åkte jag på stålsicklade och ovallade skidor (fäsvalla men ej glidvalla), och jag kan säga att jag aldrig mer att stå och fjanta mig med glidvalla. Varför är jag så säker? Jo, i Smågan hade jag placering 6000,väl i mål 2700, dvs att jag hade passerat ca3300 åkare. Av dessa var det bara 3-4st (på slutet) som jag upplevde hade bättre glid än mig. Man kan ju fråga sig hur många av de 3300st som jag passerade som hade lämnat in sina skidor för "proffsvallning", pulver osv? Jag tror dock att man inte bara kan sickla och borsta, man måste ha rätt struktur för aktuellt före. Jag brukar använda mig av primaterias R-cut(räfflad sickel) som jag vänder på(rättvänd så skär den räfflor)och klämmer in räfflor i belaget, ovanpå det så har jag en M10 gängstång som jag drar hårt ett par gånger över belaget. Fungerar mycket bra!!

    SvaraRadera