måndag 7 februari 2011

Spannmätning och stenslipning!

Marcus har gnällt på tröga skidor och igår när jag testade dom kändes inte allt helt 100%. Så igår när vi käkade middag hemma hos tidigare nämnd så gjorde vi en spartansk spannmätning på hans parkettgolv med ett papper. Och ena skidan var på tok för mjuk. Så idag mötte jag Mackan direkt efter jobbet utanför Stadium Sergelgatan för att mäta om hans spann...Mycket riktigt visade det sig att ena skidan var på tok för mjuk. Det har gjort att i stort sett hela vallazonen tryckts ner i snön...inte så konstigt att han hade dåligt glid! Personalen ska höra sig av till Atomic och i bästa fall får han ett par sprillans nya skidor som var perfekta i spannet! Hoppas hoppas...Jag råder verkligen alla som går i skidköpartankar att gå till en butik som verkligen har kunnig personal annars kan det bli en sån här fadäs...Tyvärr har jag inte mycket tills övers för Stadium!

Själv drog jag vidare till Alewalds för att lämna in skidorna på Stenslipning. Lite nojig så kontrollmätte jag mitt spann och det visade sig vara riktigt bra...puh! Jag har läst lite på forum att vissa påstår att man helst ska köra flera mil på skidorna efter en stenslipning för att få dom bra. Men enligt personalen på Alewalds stämde det inte alls... Men i vilket fall har väntetiden för stenslipning varit ohyggligt lång i Sthlm och ju närmare Vasan desto länge väntetider så jag slog till nu. Jag får tillbaks skidorna på torsdag vilket är perfekt inför helgskidåkningen.
Alewalds har en ny värstingslip från Österrikiska Wintersteiger!
Om jag ska göra under 6h på Vasan måste jag ha alla marginaler med mig... 

2 kommentarer:

  1. Mmmm...en Wintersteiger NC-1, crème de la crème av stenslipningsmaskiner. Vinterskogens okrönta konung.

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Man har ju blivit tvungen att nörda ner sig lite i längdskidåkning :)

    SvaraRadera