torsdag 27 januari 2011

Teknik vid dubbelstakning och lite styrketräning...

Jag fick en kommentar i mitt inlägg där jag både hade filmat och gjort bildserier på vår stakteknik. Jag fick tipset om att personens tränare hade sagt att man absolut inte skulle sätta i stavarna längre fram än tåspetsarna vid dubbelstakning. På så sätt får man alltid kraften framåt istället för att behöva åka ikapp stavarna och därmed förlora kraft framåt. 

Om jag ska vara helt ärlig är det precis vad jag också trott i alla år! Förra vintern stakade jag på det sättet och lärde även ut andra att man inte skulle sätta stavarna för långt fram. Men i år då jag ska genomföra Vasan och tränar mer seriöst tänkte jag också ta mig en ordentlig titt på tekniken. Jag snubblade över denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=azkkQIXUkmI

Som ni ser är det bröderna Aukland som är riktigt rutinerade Vasaloppsrävar och dom bör ju kunna sin sak! Jag blev ordentligt förvånad över hur långt fram de påstår att man ska sätta i stavarna...Men när jag sedan själv började utföra denna teknik så måste jag säga att min stakåkning har blivit ordentligt mycket bättre. Jag får absolut mer kraft i stakningen och orkar staka längre än vad jag gjorde förut då jag använde armarna för mycket. Det är ju precis som de säger att man sätter ner staven en bit fram och spänner spänner ner bål och armar och får på så sätt största kraftutveckling. Sätter man staven för långt bak försvinner kraften som herr Aukland säger. 

För att dubbelkolla bröderna Auklands tekniktips har jag även kikat på hur värdseliten på vanliga lopp gör och resultatet är ganska entydigt...
Stavisättningen sker väldigt långt fram. Och kollar man Petter är det nästan löjligt hur långt fram han sätter i stavarna vid sprintåkning. Men han är en extremt duktig stakåkare och snacka om att lägga hela tyngen över stavarna och få kraften framåt. Jag passar ju knappast in bland dessa skidvirtuoser men det är nyttigt att se över sin egen teknik för att kunna förbättras. Som ni ser kan jag få fram stavarna ännu lite längre men framför allt måste jag våga ligga på mer med överkroppen vid isättningen för att få mer kraft framåt. Det ser ut som jag söndagsåker jämfört med de andra :) Jag personligen tror också att ju längre fram man sätter stavarna ju starkare måste man vara och framförallt måste man ligga på mer med överkroppen också! Så diskussionen var man ska sätta i stavarna är för min del avslutad :)

För övrigt blev det lite styrketräning ikväll hemma eftersom jag inte kört styrketräning på över en vecka. Jag behöver sova ut imorgon och vila upp mig ordentligt inför helgens långpass som jag ser fram emot mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar