torsdag 10 maj 2012

Intressant om startled och seedning!

Var inne på skidforum.se och slöläste lite och såg en intressant sak angående starleden och seedning.

Seedningen till Vasaloppet ser ju ut som följande:

Enkelt och bra och man ser bla att jag missade topp 1000 och startled 2 med ca 3min. Efter loppet var jag givetvis otroligt nöjd med tiden men ändå lite besviken att jag inte "försvarade mitt led" utan gjorde ett lopp som räcker till led 3 i nästa års Vasalopp.

Men givetvis har ju varje startled i Vasaloppet inget exakt antal utan måste vara flexibelt eftersom många åkare seedar upp/ner sig genom skidsäsongen så antalat startande per startled ändras ju ständigt under skidsäsongen.

Det intressanta för mig i årets lopp dyker upp när man ser hur många åkare det var i varje startled i årets Vasalopp, tex:

Led 0: 242st (elit)
Led 1: 431st
Led 2: 722st
Led 3: 1110st
Osv...

Dvs, I Led 0 (elit), Led 1 och Led 2 fanns det sammanlagt 1395 skidåkare.

Men för att klara att seeda sig till Led 2 till 2013 var man tvungen att placera sig bland de 1000 främsta. Så på sätt och vis kan man säga att om jag som Led 2 åkare vill kriga om en topp 1000 placering måste jag göra det bland 1395 likvärdiga eller bättre skidåkare. Ganska tufft om du frågar mig...

Men samtidigt finns ju andra variabler som att vissa åkare i dessa 3 främsta led bryter eller åker dåligt. Sedan finns det ju skidåkare i de bakre leden som åker upp sig också så mina tankegångar är inte direkt vetenskapliga men ändå tänkvärda.

Men det känns skönt för psyket att säga att jag startade bland 1395 likvärdiga eller bättre skidåkare och lyckades placera mig som 1114 bland dom...

4 kommentarer:

  1. Bättre med Vansbrosimmet. Ringde och sade att jag hade planer på att simma under timmen och blev direkt uppseedad till led 3.

    SvaraRadera
  2. Läste lite om seedning och kom in på den här sidan. Verkligen synd och onödigt hårt att behöva konkurrera med andra åkare om en topp 1000 placering. Ställ dig sist i 10an och sikta på en topp 15800 placering istället. Då kommer du inte bli besviken.

    SvaraRadera