torsdag 17 februari 2011

Man lär sig något nytt varje dag....

...och idag var verkligen en sådan! Vill bara passa på att välkomna Henrik till gänget som ska åka Vasan. Han tar den revbensskadade Marcus plats. Henrik är gammal triathlet och har en hög aerob kapacitet. Han har inte kört så mycket skidor han velat och dåligt med långpass. Men han har en helg på sig nu :)

Ja...nu till dagens grej. Jag har ju haft problem med att mina belag på skidorna blir väldigt torra och vita. Har haft det hela vintern men blundat lite för problemet och jag har inte skrivit om det här. Glidet är så svårt att uppskatta när man kör själv vilket jag för det mesta gjort. Men jag har blivit ifrångliden av i stort sett alla jag åkt med (förutom Mackan som fick fel skidor :)) i vinter och sakta har oron börjat växa. Det sjukaste av allt är att efter första turen sen jag fick tillbaks skidorna från stenslipningen och vallningen blev mina belag återigen vita och torra. Droppen blev gårdagen när Kolleg-Jonas skidor gick så otroligt mycket bättre än mina. Det är fan inte kul att köpa ett par värstingskidor som inte går bra!!

Så idag åkte jag direkt efter jobbet in till Alewalds. Stressad inför Vasan gick jag ordentligt på offensiven gällande att skidorna går dåligt. Det första svaret jag fick var att belaget var uttorkat och såg gammalt ut! Great tänkte jag...Det slutade med att jag fick prata med en vallaexpert som tydligen preparerar skidorna åt Lisa Larsen som är med i landslaget och också kör med Atomic! Mitt problem är tydligen vanligt gällande Atomicskidor. De tillverkar sina skidor med ett extra tjockt belag för att de ska tåla transporter bättre. Kontentan av det blir att man måste slipa eller sickla skidorna extra mycket jämfört med andra skidor för att komma ner till det bästa belaget som ligger djupare. När man väl kommer ner till det bra belaget skulle man tydligen få superglid!

Hur i hela stjärtfridens namn ska en normal skidnörd veta det? En jävla tur att jag fick reda på det en vecka innan Vasaloppet!! Men all heder åt den här killen på Alewalds som jag haft mycket att göra med och verkar den klart kunnigaste på hela stället! Min offensiv lönade sig verkligen då killen personligen utan kostnad skulle preparera mina skidor till imorgon! Egentligen är ju kötiden ca en vecka! Av bara farten snackade jag till mig en ny bindning som jag också skulle få monterad. Jag fick faktiskt fel från början så det är inte mer än rätt :) Enligt killen hade Lisa Larsen bland de bästa skidorna på SM som gick nyligen så det här känns riktigt lovande! Från att ha haft dåliga skidor till att få dom preparerade av en expert och få nya bindningar utan kostnad känns som ett jävligt bra steg inför Vasan!

Av ren glädje spenderade jag lite pengar på en ny fästvalla från Toko som tydligen ska vara något utöver det vanliga. Bland annat har vinnare i både världscupen och nationella lopp använt vallan. Så det blir intressant att testa den i helgen eftersom jag tänkt använda den på Vasan. Köpte även lite sportdryck från Enervit som jag ska använda i helgen för att se om magen tål den. Det kommer ju vara Enervits sportdryck som kommer serveras på Vasan.
Köpte 3 vallor som täcker de flesta temperaturerna +grundvalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar