söndag 6 februari 2011

Helgåkning del 2!


Det blev återigen Ågestas Golfbana i det härligt soliga vädret! Dock blev det "endast" två varv eftersom vi åkte lite senare och hade brådis hem efteråt. Marcus har haft problem med sina skidor och vi misstänker att hans spann inte stämmer eftersom han haft dåligt glid. Så jag teståkte det första varvet som blev ett litet uppvärmningsvarv. Idag kändes hans skidor som är ett par Atomic Vasa Race faktiskt bra. Det är ändå lite skillnad mot mina Atomic World Cup. Dom känns lite tyngre, men mer stabila och inte lika snärtiga i spannet. Men det är en himla fin skida som funkar alldeles utmärkt. Han får helt enkelt mäta om sitt spann.

Dagens runda = 2x 8,13km.
Första uppvärmingsvarvet med Mackans skidor:    29 min 4s= 3:35 min/km
Andra varvet nästan maxade jag med mina skidor: 26 min 20s = 3:14 min/km

Andra varvet åkte jag så fort jag kunde utan att få mjölksyra. Det är ganska intressant att det inte går så jäkla mycket fortare när jag nästan maxar jämfört när jag åker kontrollerat. Om jag skulle hålla ett snabbt men kontrollerat tempo på 3:35 min/km ger det en sluttid på 5h 23min på Vasan. Nästan maxar jag på 3:14 min/km blir sluttiden 4h 52min. Det är "bara" 30 min på 9 mil. Så det är en ganska ordentlig tankeställare... Det gäller att åka så kontrollerat som möjligt, om man bara tar i lite för mycket kanske man går i väggen.
Två nöjda grabbar efter en lyckad skidhelg!
Imorgon ska jag åka in till stan och lämna in skidorna på stenslipning! Tänkte köra på Alewalds nya värstingmaskin. Ska även för andra gången lämna in mitt pulsband eftersom det vägrar funka!! Jag måste ha ett fungerande pulsband inför Vasan!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar