torsdag 17 februari 2011

Tips från coachen...

Har googlat runt på nätet och tydligen är det ganska lätt att bränna och därmed förstöra sitt belag om man är slarvig när man lägger på glidvalla. Och om jag ska rannsaka mig själv så har jag knappast glidvallat ur instruktionsboken. Nybörjare inom vallning som jag är har jag droppat på ganska lite parrafin samtidigt som jag gärna fört vallajärnet med hög temp fram och tillbaka. Risken med för lite parrafin är att järnet kommer i direktkontakt med belaget som förstörs. Man ska tydligen vara väldigt försiktig med att ställa in järnet för varmt och aldrig föra järnet fram och tillbaks för att man då också lätt bränner belaget. Man ska hellre ha lite för låg temp på järnet. Resultatet efter en dålig vallning med bränt belag blir vita områden på belaget efter skidturen....Låter det välbekant? Men det är lite konstigt att inte killen på Alewalds nämnde det. Så antingen har jag själv pajat belaget eller så har han rätt angående att det måste slipas ordentligt. Den som lever får se :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar