söndag 13 februari 2011

REALITY CHECK!!!

Jag och kollegan Jonas tog oss ut till Bisslinge Golfbana för dagens skidpass. En otroligt fin dag för skidåkning med ca -8 grader, solsken, fina spår och härlig natur erbjöds. Men där tar det roliga slut... Tanken var ju att göra ett långpass men flera parametrar gjorde att passet inte blev så långt. Nu har man i flera veckors tid ägnat sin träning på isiga och blixtsnabba spår vilket gjort att man kunnat hålla ett ruskigt snabbt tempo långa sträckor. Vadå övermod...
Jonas är laddad innan turen!
Slingan vi åkte var totalt 11,53 km och jag hade planerat för iaf tre varv. Men det blev endast två eftersom jag blev riktigt tröttkörd.

Totala sträckan: 23,06km (2x 11,53km)   Tempo 3:59min/km   Vasatempo: 5h 58min 30s.
Första varvet 45:07 eller 3:55 min/km
Andra varvet 46:47 eller  4:03 min/km

Jag drog hela tiden och Jonas hängde på riktigt bra där bakom. Hans nya skidor har gjort underverk för hans skidåkning! Vi gjorde två glidtest och på det första gled vi lika snabbt brevid varandra och det andra testet var hur långt vi kunde glida och då gled faktiskt Jonas lite längre än mig. Men det kan också bero på att jag åkte först i spåret. Kul att se att mina Atomic World Cup och hans Madshus Nanosonic som är motsvarigheten till varandra går i stort sett lika bra. Jonas hade dock antagligen aningens bättre glid :(

Ok...nu är det slut på det roliga. Första rundan kändes riktigt bra. Jag tryckte på men åkte ändå kontrollerat och blev inte supertrött trots det väldigt kärva och långsamma föret. Men väl ute på det andra varvet började jag faktiskt både bli hungrig och trött i triceps. Det gjorde att jag tyvärr inte kunde hålla samma tempo som första varvet. Vi ska heller inte glömma att jag var väldigt trött när jag gick i mål....Här har man under flera veckor på blixtföre bara höjt sina förväntningar på Vasaloppet upp till skyarna. Jag hade bestämt mig för att satsa på sub 6h på Vasan eftersom allt gått så bra. Idag orkar jag 23km i det tempo som jag vill hålla i 9 mil. Jag får nog försöka sänka mina mål en aning. MEN!! Jag är inte typen som brukar skylla ifrån mig men det finns faktiskt flera orsaker som gjorde att skidturen blev som den blev.

1. Det var riktigt långsamt och kärvt före.
2. Den var en riktigt tuff bana! I detta kärva före fanns det i stort sett inga lugna partier att återhämta sig på. Det dåliga glidet gjorde också att man var tvungen att köra stakning med ifrånskjut hela tiden. Det gick helt enkelt för trögt för att staka utan frånskjut vilket blev väldigt krävande.
3. Stavfästet var stundtals rätt dåligt och med mina små trugor sjönk stavarna ner vilket gjorde att triceps fick arbeta mycket mer än vanligt.
4. Jag har varit sjuk i veckan och i fredags kände jag mig riktigt risig och så sent som igår så kändes kroppen rent ut sagt skit.
5. Jag har slarvat med Kosten i helgen. Innan mina längre skidpass har jag alltid ätit bra mat och extra kolhydrater kvällen innan. Men mitt i övermodet käkade jag pizza kvällen innan....Sedan har jag också ätit rätt dåligt idag. Men jag slarvade också under passet. Jag brukar alltid äta och dricka med jämna mellanrum. Det enda jag gjorde nu var att dricka lite sportdryck efter första varvet. I kombination med min bristfälliga kosthållning i helgen gjorde det att soppan helt enkelt tog slut när banan och föret var så krävande.

Det finns med andra ord massvis av orsaker till att passet gick skit. Men det är riktigt bra att jag fick ett sånt här bakslag. Här har jag under flera veckor höjt mig själv till skyarna och precis innan kaklet gör jag ett platt fall. Dagens pass har varit en riktigt bra lärdom. Hädanefter blir det inget mer slarv och jag kommer proppa i mig käk och vätska innan och under mina skidpass. Men det viktigaste är att jag antagligen måste sänka mitt tidsmål. Jag måste försöka hålla igen i början. Hade jag försökt i detta tempo idag hade jag gått i väggen efter ca 4 mil och snacka om fiasko att bryta innan halva loppet.
Jag är betydligt tröttare än jag ser ut...
Tyvärr ser långtidsprognosen för norra dalarna riktigt kall och kärv ut! Kommande veckan kommer det på morgonen vara nedåt -25 grader i Sälen!! Det är inte så jäkla kul om det skulle vara svinkallt på åkdagen. Men prognosen visar bara fram till tisdag samma vecka så mycket kan hända. Drömscenariot vore om det kunde bli lite varmare för att sedan frysa på--->blixtföre ;)

Har tröstat mig med en Bentolåda och hemmagjorda semlor ikväll. Skönt att jag har en till helg med träning framför mig. Tänk om detta hade varit mitt sista långpass innan Vasan...då hade jag varit mentalt knäckt! Jag får bryta ihop och komma igen!

2 kommentarer:

  1. Jag har ofta råkat ut för ett av mina sämre pass när det börjar närma sig en tävling (löpning då för min del). Det är märkligt. Fast sen har det gått bra på loppet. Jag tror absolut att det kommer bli samma för dig. Fortsätt kämpa!

    SvaraRadera
  2. Tack Lisa! Tror mest det handlar om att jag varit sjuk och inte tränat alls i veckan. Men det är aldrig kul att få ett sånt här dåligt kvitto så pass nära. Men jag ska ta mig samman och göra ett kanonpass nästa helg istället :)

    SvaraRadera