söndag 20 februari 2011

Skönt genrep!!

Jag har känt mig helt slut både fredag och lördag så jag var lite orsäker på formen inför dagens långpass som också blir det sista innan Vasan! Så detta sista ordentliga pass är ganska viktigt för självförtroendet. Mina skidor som gått dåligt var det också ett eldprov för! Och skidorna gick absolut bättre idag efter den senaste slipningen och vallningen! Gled ifrån två herrar i en nedförsbacke som kommenterade det lite avundsjukt :) Men tyvärr så har jag vita fläckar igen och det är precis innan och efter fästzonen där det bildas lite extra tryck. Så frågan är om jag orkar gå tillbaks till Alewalds och bråka en gång till eller satsa på att glidvalla själv riktigt ordentligt?
Tre trötta grabbar efter turen.
Passet idag gick ute på Bisslinges golfbana. Idag var vi 4 st som slipade formen inför Vasan. Jag, Kolleg-Jonas, Jonas Friberg och "nya" Henrik. Kul att vara så många som åkte även om vi bara åkte ihop i kanske 2 km :) Slingan vi åkte var ca 11,65 km. Rundan vi åker är riktigt Schizofren! Första halvan är riktigt lättåkt och okuperad och man får nästan lite för bra självförtroende. Men sen helt plötsligt blir banan tuff och speciellt ett parti som lutar svagt uppåt bra länge för att avslutas med en ordentlig stigning. Efter den pärsen är man helt slut!

Första rundan började "tyvärr" Jonas Friberg att dra och han drog upp ett hiskeligt tempo! Så jag tog efter en stund över och lugnade tempot lite för att sedan successivt öka. Men sedan när vi kom ifatt två herrar som åkte ganska snabbt gjorde jag en riktig dum grej. En av herrarna märkte att jag kom ifatt och började tokköra! Och tävlingsmänniska som man är så kunde jag inte hålla igen och satt som ett häftplåster på honom ända tills chansen kom att åka förbi. Givetvis hängde han på en stund för att senare ge upp! Men jag höll på att spränga mig pga av denna idioti och båda Jonasarna som inte förmådde att hänga på sprängde sig också. Så fruktansvärt dumt att på första varvet tokköra så...På Vasan blir det allt att lugna sig ordentligt!!

Rundan: 37,2 km      Tempo: 3:51 min/km   Vasatempo: 5h 46min   Medelpuls: 158 s/min
Man ser på pulsen (röda kurvan) att jag gick alldeles för hårt på första varvet! Men ser man till hastigheten (gröna kurvan) så är det inte så stor skillnad! Det kostar betydligt mer än vad det smakar att ligga på för hårt.
Det som diagrammet visar är jäkligt intressant. Jämför man första varvet där jag höll på att spränga mig med de efterkommande varven skiljer det endast 2 min på 11,67km åkning! Snacka om att det kostar mer än det smakar! Det gäller att försöka åka stort och lugnt och inte alls stressa. Det tappar man inte så mycket på! Men jag kommer nog aldrig orka satsa på sub 6h på Vasan. I dagsläget är jag helt enkelt inte tillräckligt bra. Men jag ska försöka öppna ganska lugnt, åka stort och tekniskt men ändå med bra fart. Så den som lever får se!

Den nya fästvallan från Toko då? Helt klart den bästa fästvallan jag kört på! Lade endast tre väldigt tunna lager av den och dessutom inte ens på hela fästzonen och hade riktigt grymt fäste på hela turen!
Riktigt bra grejer!
Nu väntar i veckan ett styrkepass och ett skidpass innan man börjar ladda på allvar inför Vasan! 7 dagar kvar nu!!! Och redan har jag uppnåt mitt mål på 50 mil inför Vasan! Vamos!

4 kommentarer:

  1. HEJA! :) Shit vad bra! blir lite sugen på att testa den där vallan. Du kommer ju flyga fram! :) Ska heja!

    SvaraRadera
  2. Tack! Skönt att få till ett bra sista långpass innan Vasan! Vallan är dyr men jag tycker den var värd sina pengar! Så är du sugen så slå till! :)
    Kommer heja tillbaks!

    SvaraRadera
  3. Verkar vara många av oss som fått vitt på belaget... frågan är om vi alla gjort fel!?

    Tror nog du kan fortsätta ha sub-6h som mål på vasan, förutsatt att det är bra förhållanden. Går betdligt enklare och snabbare på tävling, speciellt eftersom man kan ligga bakom andra och utnyttja suget.

    ta det lugnare än vad du tror första halven iaf.

    SvaraRadera
  4. Tydligen. Men jag har en förklaring på mitt nyaste inlägg vad gäller mina skidor!

    Ja, jag tror inte det är omöjligt. Speciellt om man hittar en bra rygg! Men jag vet inte...Vore inte så kul att gå in i väggen på första Vasan heller!

    SvaraRadera