torsdag 25 november 2010

Tävlingsdräkt?

Inför säsongen hade jag planer på att köpa lite tightare kläder som inte tar upp så mycket vind när man åker. Jag funderade egentligen aldrig på en tävlingsdräkt och man vill ju knappast se ut såhär i skidspåret...
Dessutom så känns användningsområdet för en tävlingsdräkt väldigt smalt...när använder man den förutom i just tävling?

Mitt nuvarande salomonkit är jävligt bra men det är aningens bylsigt och jag upplever att fukttransporten inte är optimal. Så jag gjorde en ganska bra kompromiss och köpte ett kit från Gore. www.gorerunningwear.com 

Gore har både runningwear och bikewear och som jag fattar var det just Gore som uppfann Gore-tex och windstopper? (rätta mig om jag har fel någon). Dessutom tillverkar de också bl.a. hjärtklaffar och annat gortexmaterial i rent medicinskt syfte (enligt kommentar i förra inlägget) så det känns som ett bra företag!

I vilket fall så köpte jag både tröja/jacka och tights av den mer rejäla modellen som skall hålla även under kallare temperaturer. Båda plaggen har windstopper i fronten och är mer öppna på baksidan vilket gör att de ventilerar fukt väldigt bra. Dessutom sitter kläderna rätt tight, kommer inte ta upp onödig vind, är bra mycket snyggare än en tävlingsdräkt och går dessutom att använda i alla möjliga träningssammanhang utan att man ser ut som en jubelidiot. (förlåt killen på bilden ovanför)
GORE Challenger WS Shirt

GORE Mythos II Tights

GORE Mythos hat

Jag har testat kläderna nu i ca 1,5 månad i temperaturer som sträcker sig från +8 till -4 och i väder från sol till snöstorm. Trots det svindyra priset är det riktigt asgrymma kläder som är extremt mångsidiga eftersom man kan ha dom i alla möjliga temperaturer och förhållanden. Man får endast reglera vad man har under tex har man ett underställ kommer man inte frysa i skidspåret under kalla dagar. Det enda att klaga på är att mössan är lite i det varmaste laget för mig eftersom jag lätt blir varm och svettas när jag rör på mig. Så funderar på att införskaffa ett pannband istället som släpper ut mer värme. Men många andra kanske inte har det problemet att bli för varm under vintern...

Jag kommer med andra ord inte kunna skylla ett dåligt resultat på mina kläder :)

1 kommentar:

  1. Stämmer bra att det är GORE som först haft patent på Gore-tex och windstopper fabrikat. GORE har verkligen sitt på det torra ;) På tal om detta kan det hända att jag har ett erbjudande som faller herrn i smaken… återkommer inom kort!

    SvaraRadera