söndag 7 november 2010

Stavlöpning på morgonkvisten...

Gick upp kl 08.00 idag för att hinna träna innan jag var tvungen att åka till nya lägenheten för att fortsätta renovera.

Det blev stavlöpning eftersom det inte är något vidare väglag för rullskidor med alla löv och frost. Testade en backe som jag tänkt prova länge. Den ligger lite gömd längs löpspåret i Bergshamra och vätter riktigt fint mot Edsviken. Backen är ca 120m lång och faktiskt riktigt brant ca 35 grader uppskattar jag. 

Som jag nämnt tidigare angående morgonträning känner man sig lite väl seriös när man är ute tidigt på morgonen och tränar med endast änderna i Edsviken till sällskap...

Jag var ute lite över 50min totalt och sprang 14 intervaller. Varje intervall på 120m tog ca 1min att genomföra. Eftersom det var så brant och mycket rötter fick man ta det väldigt försiktigt på vägen ner för att inte ramla. Då hann man gå ner ordentligt i puls. Så detta pass skiljer sig lite från när jag springer upppför sopberget i Solna. Där är det fin väg så då kan man jogga ner efter varje intervall, på så vis håller sig pulsen ganska högt hela tiden. Egentligen är det kanske bättre vasaloppsträning när pulsen håller sig lite mer konstant hög. Så jag får väl se detta som ett litet sprintpass.

Det var ett riktigt skönt pass, synd att jag inte kunde köra längre. Jag får försöka passa på att hinna köra denna backe en gång till i veckan innan jag flyttar.

Nu blir det att sitta i Soffan resten av kvällen. Det har jag inte kunnat syssla med sen i onsdags så det är på tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar