torsdag 4 november 2010

Iphone som gps?

Nu när Pulsklockor och telefoner med GPS slagit igenom på bred front undrar man om en iphone är likvärdig med en gps-klocka vad gäller att mäta avstånd?

Det finns många apps på Iphonen som mäter distansen av din träning med hjälp av gps och jag har provat flertalet av dom (Runkeeper, Nike+, Runmeter m.m.). Kontentan är att de flesta är likvärdiga vad gäller mätdistansen.

Det intressanta är att jämföra iphonens gps i jämförelse med en i detta fall en Garmin forerunner 450 cx.
Jag och min kompis Johan har sprungit några vändor ihop och han har haft sin forerunner och jag min iphone.

Resultatet?

Johans forerunner var ganska exakt i sin mätning och det diffade ca 100meter på en runda på ca 1 mil. Iphonen däremot diffade på 3-400m. Tex på milspåret i Ursvik som ska vara kontrollmätt till 9,73 km mätte Johans forerunner ut 9,63 km. Min iphone mätte ut sträckan till 9,3km med Runkeeper och 9,4km med Nike+. Det kan låta som en petitess men när det börjar bli så mycket som 3-400m fel då sjunker km-tempot ganska mycket.

Dock så är iphonen relativt bra när det är öppen terräng men så fort det blir skog loggar den alldeles för kort.

Ett exempel är Löprundan i Bergshamra som är 2km långt. Jag sprang tre varv på den och som ni ser nedan loggar iphonen alla tre varv väldigt olika.
Det största problemet tror jag är att iphonen inte loggar tillräckligt ofta utan loggpunkterna kommer för sällan så då mäter iphonen hela tiden lite för kort. På en lång runda blir det till slut flera hundra meter.

Så...resultatet enligt mig är att iphonen duger hyfsat vid öppen terräng men så fort det blir lite skog blir felmarginalen för stor. Vill man ha mer exakt mätning bör man skaffa en Gps-klocka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar