lördag 27 november 2010

Lunarfrälst...

Jag har aldrig varit någon större fan av Nikes löparskor. Tyckt att de varit för smala och inte haft någon vidare löpkänsla. Därför har jag under flera år kört med Adidas och Reebok som löparskor. Men efter att jag testade första skon Lunarglide i deras Lunar-serie blev jag fast.


Jag är väldigt kräsen vad gäller löparskor. Oftast känns skorna med bäst dämpning väldigt klumpiga vilket oftast är fallet då skor med bra dämpning oftast är lite tyngre. Jag vill ha skor som knappt känns på foten och det är svårt att hitta. Men med Nikes Lunar-serie tycker jag dom lyckats mer än väl. Skorna är väldigt lätta trots att de har rejäl dämpning och man känner sig lätt i löpsteget.
LunarSwift+       LunarRacer +2                         LunarFly             LunarGlide

Jag använder mina Lunarglide när jag är ute och springer just nu. Använde mina Lunarracer +2 mycket i somras också på mina rundor. Men det är ganska extrema tävlingsskor och inga mängdträningsskor så jag fick lite ont i fötterna när rundorna blev lite längre.

Vilka skor har du? 

4 kommentarer:

  1. Förstår om du gillar Lunar-serien. Till skillnad från många andra löparskor ser de ju faktiskt också någorlunda bra ut! ;) Dock verkar inte många av skotillverkarna ha förstått det praktiska (och stilrena) med svarta löparskor. Några fåtal har dock dykt upp på marknaden och fått vitt skilda bemötanden från löparkunder. Du som springer neutralt och tom med tendens till supinering borde dock inte springa i Lunarglide då de enligt Löplabbets interna utprovning anses vara lättproneringsskor. Alltså ger Lunarglide i praktiken inte den "dynamiska effekt" som Nike utger den för att ha.

    SvaraRadera
  2. Jag vet...Jag borde ha en ren neutral sko egentligen...

    SvaraRadera
  3. Nyfiken på vad du tycker om Lunarfly, hur skulle du beskriva den? Funkar den som mängdträningssko? Jämfört med elite, swift och glide? Hur skulle du rangorrdna dem i stöd och dämpning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fly:en är rätt skön. Skulle vilja säga att det är en avskalad variant av Gliden. Lite lättare men mindre stabil. Den är dock lite sladdrig i tex kurvor eftersom den är så mjuk. Eliten har jag inte sprungit i så den kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Men personligen skulle jag nog valt Lunargliden som mängdträningssko. Swiften har sämst löpkänsla och Flyen kanske är lite för ostabil som mängdträningssko. Hoppas det hjälper dig något :)

      Radera