tisdag 2 november 2010

Stakintervaller i ottan...

Jag vet inte riktigt om jag gillar mig själv när jag är uppe kl 07 på morgonen och kör stakintervaller på rullskidor...
I hjärtat känns det lite väl nördigt och seriöst och egentligen borde man inte berätta för någon vad man sysslar med på morgonen :)
I full mundering på väg ut...
I vilket fall har jag inte kört rullskidor på typ två veckor så det var verkligen dags. Enda tiden jag kunde göra det var tidigt i ottan och jag hade max ca en halvtimme på mig. Men det var väl så där med förutsättningarna. Frost och lövhalka gjorde att det var ganska halt...Sedan alla kladdiga löv i kombination med att det var blött gör att det fastnar i hjulen och sprutar upp skit på kläderna. Jag måste haft ett halvt kilo lövgojs i skidorna efteråt så det blev en grundlig rengöring efter passet.

När man har en halvtimme på sig är det intervaller som gäller. Eftersom Vasan består mest av stakning så körde jag enbart det på passet.

Jag skidade i en måttlig uppförsbacke och det tog ungefär 1,20min att staka sig uppför och 1,40min att åka tillbaks ner. Så den proceduren upprepades 10 gånger. Passet pågick i 31 min och sträckan som avverkades blev ca 6,5 km. 

Efter två intervaller kände jag mig redan trött i triceps men sedan släppte det och jag hade kunnat köra många fler om jag haft tid. Förra vintern så blev jag helt slut i armarna av just stakningen så det känns riktigt stabilt inför vintern att den biten verkligen gått framåt.

Lite smolk i bägaren är att jag under dagen började känna av ett litet uns av halsont. Det kommer alltid när man slappnar av och är ledig lite extra från jobbet. Vi får hoppas att det är bortblåst inför morgondagens styrkepass med Mackan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar