onsdag 24 november 2010

Dubbelpass trots allt...

Trots att jag jag känner mig sliten efter förra träningsveckan så gick jag upp tidigt och genomförde en morgonrunda ändå. Det tog emot som vanligt att gå upp tidigt men speciellt idag då snön yrde och det var riktigt kallt. Ännu ett tillfälle att testa mina nya kläder dock!

Jag kände mig återigen tung i kroppen. Jag fick mjölksyra direkt i benen trots lågt tempo i början med över 5min/km. Efter ca 5-600m släppte syran och det kändes lite lättare men ändå så kändes benen fortsatt riktigt slitna. Lite märkligt kan jag tycka då benen är det jag normalt är starkast i. Så idag var det tvärtom, normalt brukar mina lungor vara begränsningen för hur mycket jag orkar men idag var det benen. Men förra veckans träningsdos och framför allt måndagens stavlöpningsintervaller i backe sitter nog i fortfarande kvar i kroppen.

Rundan blev totalt 5.6 km och jag höll ett tempo på 4:40 min/km (12.84km/h).
Rundan: http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=590385
På andra sidan kyrksjön...
En härlig känsla att springa alldeles ensam
När man är lite nertränad så blir iaf jag andfådd i stort sett direkt när man ska göra någon fysisk aktivitet. Men enligt erfarenhet gäller det att komma över den första tröskeln, då brukar det släppa precis som det gjorde nu efter 5-600m. Dock så fanns ingen sprutt i benen och jag borde snart vila ut lite för att orka köra ett pass med lite högre tempo igen. Tyvärr är det svårt att springa så mycket snabbare nu när det är så halt . Måste nog införskaffa broddar snarast.


Andra passet blev som varje onsdag vasaloppsstyrka med Marcus. Vi fokuserade som vanligt på hela ryggen, triceps och mage. Vi höll på i ca 75 min. Jag kände mig inte trött trots gårdagens 500 reps med stakexpander, 100 armhävningar och 135 situps. Styrkan har jag slitit ont med ca 2 år och äntligen börjar det ge resultat. Jag är riktigt segtränad när det gäller styrkan.
Centralgym

Nu är det dags att fylla på depåerna!


3 kommentarer:

  1. Att du blivit en sådan morgonmänniska! Broddar är högst aktuellt att införskaffa och jag hoppas du vet var den bästa broddvarianten finns att inhandla…? ;) Clinic idag med Gore, Enervit, Polar och Inoveight. De som ville och kunde fick springa ett kortare pass med diverse Gore-kläder och sedan utföra ett maxpulstest. Har verkligen fått inpräntat att Gore är fina grejer. Gore är för övrigt faktiskt ett riktigt intressant företag! Visste du att de också tillverkar bl.a. hjärtklaffar och annat gortexmaterial i rent medicinskt syfte?! Hoppas då ditt Gorekit håller vintern igenom! Det borde det då göra enligt den hjärntvätt jag idag blivit utsatt för... Och kanske kan en uppladdning med Enervit toppa det sista inför vasan? Fast du har säkert redan ett vinnande koncept på gång, helt fritt från konstgjorda tillsatser :)

    SvaraRadera
  2. Haha..kommer aldrig bli morgonmänniska...Kommer upp med nöd och näppe varje morgon, speciellt när jag ska ut och springa...

    Tyvärr har jag syndat och köpte broddar på stadium. Kommer utvärdera och skriva på bloggen sen hur dom funkar.

    Gorekläderna är sjukt bra!! Det ser du i mitt sista inlägg. Dom kommer garanterat hålla denna vinter.

    Köpte lite enervit sportdryck som jag ska testa snart faktiskt :)

    SvaraRadera
  3. Ajaj! Du är förlåten för denna gång då… får se vad Stadium kan komma med som inte vi har ;) Fick med mig hem lite energi från Enervit som du gärna kan prova om du vill. Tror du har större nytta av det än mig faktiskt :)

    SvaraRadera