söndag 30 januari 2011

Fantastisk skidhelg i Dalarna precis avslutad

Det blev en riktigt lyckad skidhelg i Borlänge/Falun i helgen. Lördagen spenderades i alltid så fantastiska Gyllbergen tillsammans med Brorsan och Sandra. 

Det blev totalt 17km skidåkning inkl fikapaus i ett fantastiskt fint vinterväder. Brorsan är på väg att spotta upp sig rejält nu inför Vasan och jag är faktiskt inte längre orolig för att han ska bryta. Sen ska jag försöka tvinga Sandra att åka tjejvasan nästa år :)
                                       
           Det märks att det har töat i vinter :)                                   Men fint väder och bra spår har blivit en vana i Gyllbergen :)

Mitt mål för helgen var dock att göra ett riktigt långpass på söndagen. Jag och Längdhopps/Vasaloppsrivalen Andreas åkte tidigt till Sörskog i Bjursås utanför Falun.

Väl framme var planen att åka två varv på en slinga som var 18km för att sedan staka två varv på den flacka 5km slingan. 18km slingan var rejält kuperad och det visade sig ganska snabbt att Andreas med nyvallade skidor hade bättre glid men jag hade lagt på fler lager fästvalla och hade således bättre fäste. Dock var bättre fäste det vinnande konceptet för dagen :)

Totala rundan: 46km    Tid: 2:50:19   Tempo: 3:42 min/km eller 16,21 km/h  (5h 33min på Vasan)

Jag måste erkänna att idag kändes det fantastiskt bra! Trots ett högt tempo blev jag aldrig riktigt trött och jag skulle garanterat orka 2 mil till i samma tempo. Vi drog 18km var men sedan när det var dags för 1 mils stakning drog jag ifrån Andreas med ca 3 min och det känns jäkligt gött för självförtroendet! Andreas åker tekniskt bättre än mig men i dagsläget har jag en bättre motor. Det känns så himla skönt att höstens slit med Vasaloppsstyrka och långa pass med stavlöpning verkligen gett resultat! Jag har känt mig osäker i utförsåkningen då jag känner mig väldigt stapplig när jag måste trampa i svängarna. Men idag lärde Andreas mig att man måste aktivt trycka iväg skidan i svängarna och det blev en ordentlig förbättring bara idag (till hans förtret :)).

Om jag ska vara helt ärlig tror jag att om jag har en bra dag är inte sub 6h på Vasan en omöjlighet. Men jag måste också vara realistisk. Åkte bara halva sträckan idag och jag orkar nog kanske 6-7 mil i samma tempo. Det är nog på de sista två milen som Vasaloppet på riktigt börjar och jag vet inte hur min kropp kommer reagera när man är så trött fysiskt och mentalt samtidigt. Då är frågan, ska jag ta det lugnt och sikta på ca 7-7,5h eller ska jag satsa och försöka hålla ett tempo som ger 6h? Den som lever får se...

Nu väntar faktiskt skidåkning imorrn igen med arbetskamrater. Sedan blir det vila och försöka få iväg mina skidor på en stenslipning då jag har hört att det är flera dagars kö för att få sina skidor slipade!!!

28 dagar kvar nu! 34 mil avklarade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar