onsdag 12 januari 2011

Dubbelpass och reality check...

Onsdagar betyder Vasaloppsstyrka med Marcus och så var fallet även idag. Som vanligt körde vi skidinspirerad styrketräning med fokus på Mage, rygg och triceps. Skidåkningsstyrkan känns faktiskt riktigt bra.

För andra gången provade jag att springa hem de ca 8,2 km hem efter gympasset. Och faktiskt är det en hel månad sen jag gjorde ett löppass så jag var lite orolig på hur formen skulle vara. Jag har ju trots allt kört mycket skidåkning. Med full mundering och löparryggsäcken började jag studsa hemåt. Jag kunde valt en bättre dag för löpning då dagens snöfall gjorde underlaget rejält snömoddigt. Att jag sedan hade motvind hela vägen hem gjorde inte saken bättre. Jag har förut skrivit om att jag måste slita ont för att överhuvudtaget se några resultat i min träning. Sedan måste jag konstant underhålla det jag tränat upp för att inte tappa det totalt. Jag kände direkt redan efter ca 100m att dagens löprunda skulle bli jobbig eftersom benen var blytunga. Ändå höll jag ihop löprundan hyfsat på ren vilja och höll ett tempo på 4:53 min/km. Jag kände mig knappast som en gasell utan mer som en flodhäst idag...

Jag har ju även dragit ner på styrketräningen i förmån för skidåkning och det har gjort mig klen i benen. Menmen...jag ska ju bli bra på skidåkning denna vinter och inget annat så det är inget att oroa sig för.

Jag vill även slå ett slag för ett fantastiskt gott mellanmål också. (Borde nästan bli ersatt för reklam snart :)) Jag har testat många olika konstellationer av mellanmål men har nu hittat ett sjukt gott alternativ. Förutom den obligatoriska bananen och energi-baren har jag nu hittat Wasaknäcke med smak av kanel.
Kan verkligen rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar