lördag 22 januari 2011

Skidor eller skridskor?

Jobbade faktiskt idag till kl 13 för vi hade öppet hus på jobbet. Direkt efter drog jag mig mot Ursvik för att köra en vända. Efter att det blivit kallt igen har jag hört att spåren är väldigt isiga. Men det hade kommit ca 1cm nysnö inatt så jag hoppades att den lilla snön kanske skulle lagt sig i spåren och tagit bort den värsta isen. Så jag grundade med ett lager universalklister och toppade med lite rosa swix burkvalla.

Väl framme insåg jag direkt att man nästan kunde tagit skridskor med sig. Det var i princip bara ren is i spåren! Och tyvärr är inte alla människor så duktiga på det här med längdåkning så de kör sönder spåren så de blir alldeles sladdriga. Den rena isen gjorde spåren väldigt snabba men eftersom spåren ibland var nästintill obefintliga gjorde det att man hela tiden fick vara på sin vakt och välja undan diverse knöligheter. Det blev ingen riktig flyt i åkningen med andra ord. Jag lyckades dock hitta en ganska bra slinga som var 2,2km lång och körde den flertalet varv och endast stakade eftersom det var svårt med fästet...

Rundan blev totalt strax över två mil ren stakning och jag höll ett tempo på 3:56 min/km vilket skulle bli en sluttid på 5 tim och 56 min på Vasan.

Jag känner mig nu riktigt stark i stakningen och blev faktiskt inte märkbart trött i armarna trots att man stakat i 2 mil. Dock var föret ganska snabbt idag och det underlättar ju. Men nu ber vi till högre makter att det börjar snöa snart för det är fan inte kul att åka när det är ren is i spåren.

Hittade även en slags Energi-bar eller typ kaka på Coop som jag tänkte testa hur den blir i kylan. Den blev kall med inte stenhård som många andra bars som jag testat. Så det blir nog att ta med ett par st såna på Vasan sen som extraenergi. Baren heter FlapJack och finns i lite olika smaker.
Riktigt god var den också!
Nu tänker jag ta helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar