fredag 14 januari 2011

Fredag i Ursvik.

Slutade lite tidigare än vanligt idag så då passade jag på att snabbt åka till Ursvik innan det blev för mörkt. Det var första gången iår i Ursvik och tänkte testa deras Vasaloppsspår som ska vara 12 km och väldigt flackt för mycket stakträning.
Slingan går mest ute på fina ängar och det var faktiskt väldigt fina spår. Föret var dock lite trögt efter nysnön som kommit i dagarna och stavfästet var inte det bästa. Det mest negativa var att det endast var enkelspår vissa sträckor så det blev krångligt att köra om folk. Slingan var inte helt lätt att följa så jag körde faktiskt fel flera gånger så det blev en liten improvisationsrunda.

Något intressant som är värt att tänka på hände idag på rundan. Långt framför mig åkte tre st herrar som tränade tillsammans och växeldrog. Tävlingsdjävulen i mig tog vid, jag är hemsk när någon åker framför då måste jag bara om... I vilket fall åkte dessa herrar med bra tempo och det tog en stund att komma ifatt. När jag väl kom ifatt var det endast enkelspår så jag fick ligga längst bak en hyfsat lång bit och det kändes knappt som jag behövde ta i när man hade massa personer som drog åt en. När man sedan ska om och förbi fick jag ta i bra mycket för att få en lucka och dra ifrån. Nu förstår jag verkligen vad dom menar med att en klunga kan köra mycket snabbare än en ensam åkare. Sedan körde jag fel så dom hamnade långt framför mig igen och samma sak skedde. Så jag var helt slut när jag tog min första paus :) Så om ni vill hålla ett högre tempo på träningarna ta med någon/några kompisar och växeldra!

Lite passdata:
Totalt: 23,99km      Tempo: 4:03 min/km   14,82 km/h   (eller 6 tim 4 min 30s på vasan)

Som vanligt öppnar jag lite väl optimistiskt. Älskar att åka fort och det känns i början som jag kommer orka hålla tempot bra länge. Men sedan efter ca två mil börjar jag bli riktigt trött i armarna eftersom det mesta var stakning och tappar lite i tempo. Så jag måste försöka hålla igen i början på Vasan. Det vore förödande att öppna för hårt! Drömmen vore att kunna gå under 6 tim någon gång men jag är inte uthållig nog för det.

Något mer som hände var att jag också fick lite krampkänning i benen efter ca två mil. Krampen är min värsta fiende därför åker jag med både kompressionsstrumpor och kompressionstights. Dock så tror jag krampen beror på att jag fortfarande har träningsvärk efter löprundan i onsdags och att jag igår åkte skridskor i 6 lektioner på jobbet så att jag var trött i benen har sina orsaker :)

Efter dagens runda behöver jag snitta ca 4,5 km per dag för att uppnå mitt mål att åka 50 mil på skidor innan Vasan. Det känns inte alls omöjligt!!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar