måndag 24 januari 2011

Skön måndagsåkning!

Med en liten skräckblandad förtjusning satt jag mig på bussen mot Knalleborg på Ekerö. Sist jag var där fick jag min värsta skidupplevelse någonsin. Men jag tänkte att efter den isiga katastrofen i Ursvik i lördags kunde det inte bli sämre. Väl framme var spåren kanonfina! Nästan världsklass med tanke på hur veckan har sett ut. Det var mest isigt men vissa sträckor var det mjuka och fina spår i stort sett fria från skräp. Jag grundade med ett tunt lager universalklister och toppade med 1,5 lager av blått klister för isigt före och jag hade kanonfäste! Dock så måste jag börja tänka på att låta skidan kallna innan jag börjar åka för det hade frusit in snö i klistret.

Jag åkte elljusslingan som är 5,2km och väldigt kuperad. Lite passdata:

Total sträcka: 26,77 km   Tid: 01:41:57   Tempo: 3:48 min/km   Vasatempo: 5 tim 42 min
Total höjdstigning: 321m    Toppfart: 40,5 km/h

Banan är väldigt kuperad, speciellt en backe som man fick upp ordentligt med fart i (40,5km/h). Dock skulle man upp för samma backe på vägen tillbaks och då gick det inte lika fort :) Jag blir mer trött i armarna i en kuperad bana än vid flacka banor märker jag nu. Det är speciellt jobbigt för armarna när det blir brant uppför för då trycker man ju bara med en arm i taget. Jag är riktigt nöjd över tempot och är faktiskt lite överraskad själv att jag orkar hålla så hög fart. Jag borde egentligen åkt längre eftersom jag kände mig så pigg och hade säkert orkat hålla bra tempo ett bra tag till.

Dock så har jag fått mina första synliga repor efter iskatastrofen i Ursvik i helgen varav en är ganska fet! Så det kommer bli en stenslipning inför Vasan för att få bort repor och få fram en bra struktur i skidan för bästa tänkbara glid.

Trots att jag redan nu bestämt mig för FlapJack som energi-bar har jag ändå testat två nya på senaste tiden. Den första är Vitargos Energikaka original som jag testade idag. Den väger 65g och ska motsvara två tallrikar gröt och visst märker man att den ger bra energi men fyfan vad äcklig den var och den blev dessutom ganska hård i kylan. Den andra är Vitargos Proteinbar med chokladsmak. Den var nog faktiskt ännu äckligare, blev också hård och när man äter den känns det som den växer i munnen. När man åker ett lopp ska det ju gå fort att få i sig energin men den senare tog skitlång tid att äta upp! Hoppas att ingen representant för Vitargo läser detta...men Energikakan är bra med smakar tyvärr skit och Proteinbaren ska vi inte ens snackan om...


Trots att det gick så bra idag är jag lite förbannad för mitt pulsband till mina nya Garmin Forerunner 210 har vips slutat fungera. Ska försöka felsöka det ikväll annars blir det att gå tillbaks till Löplabbet och få ett nytt band.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar