onsdag 5 januari 2011

Stakpass i snövädret!

Idag tvingade jag med mig brorsan ut i spåret igen. Förhållandena var knappast de bästa med snöfall + att det hade snöat hela kvällen och natten innan. Så väl på plats var det sladdriga och snöiga spår som befarat. Det såg relativt nyspårat ut med all den nya snön hade inte hunnit lägga sig och frysa. 

Förra gången vi åkte fick jag inte möjligheten att vara skadeglad när brorsan blev trött för det hände aldrig. Idag däremot gjorde föret att man inte fick någonting gratis. Jag började dra och brorsan ville tom. ha högre fart men det fick han betala för snart då han blev riktigt trött. Så det slutade med att efter ungefär 3 km av de 14 totalt så körde brorsan i spåret och jag körde enbart stakning i snömodden brevid spåret. Det var bitvis riktigt tungt att staka i uppförsbackarna eftersom glidet var i stort sett noll. På det sättet fick vi båda riktigt bra träning!

Det blev totalt 14km och vi höll 6 min/km som skulle bli 9 timmar på Vasaloppet.
Kanske skulle man göra en Staffan Larsson och staka sig genom hela loppet? Eller kanske inte...  :)

Mina nya trugor är jag riktigt nöjd med också! Det är ingen astronomisk skillnad i storlek med det är stor skillnad när man åker och man får bra mycket bättre fäste i varje stavtag.
Ingen jätteskillnad med det räcker!
Hur byter man trugor då? Jo man kokar bara upp vatten och sen stoppar man ner trugan i vattnet en liten stund sen är det bara att dra av den från staven. Sen smälter man lim (som jag fick från butiken) och applicerar det på staven och trycker ner staven i den nya trugan. Sketaenkelt!

Kommer bli liknande väder imorgon så innan jag åker tillbaks till Sthlm ca kl 17 blir det ett riktigt grispass i skitföret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar