torsdag 20 januari 2011

Nya grejor...

När man åkt skridskor utomhus i ca 6 timmar på jobbet och slutar kl 17 är man sådär sugen på att krångla och åka kommunalt ut till de isiga skidspåren i mörkret...

Så istället gick jag till butiken Skidsport Bromma som lyxigt nog ligger endast ett stenkast hemifrån och tröstade mig med att köpa lite skidprylar :D

Jag har funderat länge på att införskaffa glidvalla för tävling med mycket flour i som kallas HF(High Flour). Problemet är att en liten vallakloss kostar från 400kr och uppåt!! Och då har man endast en kloss som passar för ett ganska smalt temperaturintervall och en viss snötyp. Och om temperaturen eller snötypen på vasaloppet inte stämmer med den man köpt ska man då införskaffa en till?? Nej, jag tror inte riktigt på det. Istället har jag och min kompis Jonas Friberg kommit överens om att införskaffa oss den betydligt billigare glidvallan med LF(Low Flour) som trots allt har flour i sig och också används som tävlingsvalla. Ett paket med Skigo:s LF-valla kostar 120 kr och Friberg köpte två st för lite varmare före och jag två st för lite kallare. På det sättet har vi täckt i stort sett alla skidfören!

Det blev den blåa och lila LF-vallan och ni ser själva vilken temperatur de passar för och förstorar ni bilden ser ni vilken typ av snö som passar. Passade även på att köpa en tävlingsfästvalla med flour i för halva priset och en ny lyxig sickel eftersom min börjar bli lite slö.

Sedan har jag funderat länge på hur man ska lösa vätske och energifrågan under Vasaloppet. Det finns ju  mat och vätskekontroller ~varje mil men det är ändå bra att ha med sig lite extra energi och dricka ifall det skulle bli kris. Speciellt eftersom jag svettas mycket och lätt får kramp. Så jag köpte även ett vätskebälte som jag ska ha min värmeisolerade vattenflaska i. Då kan jag snabbt dricka lite under loppet utan att behöva stanna och får plats med lite smågrejer: mobil, extra valla, extra mössa m.m.
Blev Atomic...måste ju passa till skidorna :)
Trots mitt pressade schema i helgen ska jag försöka klämma in lite skidåkning på Lör-eftermiddag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar