måndag 27 februari 2012

T-minus 6 days + Näringsschema för Vasaloppet!

Tycker vintern har gått så otroligt fort. Allt kändes så avlägset när december regnade bort. Nu är det plötsligt mindre än en vecka kvar till årets stora mål...

Förhållandena har varit fantastiska på båda dagarnas öppna spår med hårda och snabba spår och jag tror otroligt många satt fina personbästan. Tiderna har generellt sett varit löjligt mycket snabbare än förra årets. Vi får hålla tummarna att vi även får liknande förhållanden på söndag!

Varit lite låg efter helgens långpass. Allt har varit så jäkla intensivt på senaste tiden... Jobbet med all skridskoåking utomhus, träningen, resorna m.m. Nu när jag väl har sportlov och chansen att varva ner har man hamnat i någon slags koma :( Men tror det vänder rätt snart när man får aktivera kroppen igen. Har faktiskt lite känning i min högra axel sedan lördags också (tror det uppkom när jag höll på att vurpa).

Så hur lägger jag upp veckan?

Mån: Vila
Tis: Morgonjogg följt av lätt styrketräning på kvällen.
Ons: Skierg
Tor: Vila, resa upp till Dalarna och glidvallning av skidorna
Fre: Ett lätt skidpass
Lör: Vila
Sön: DO IT!

Har också funderat mycket på hur jag ska lägga upp allt kring loppetmed näring, vätska osv. Förra året tryckte jag ju en hel vetebulle vid varje stopp... Det kommer jag knappast ha tid med om jag vill hänga på de snabbare åkarna i led 2... Även drickat är ett litet problem. Många klubbar har ju egen vätskelangning för sina åkare men det har givetvis inte min klubb. Man kan köpa egen vätskelangning via http://www.vasasvahn.se men det är hutlöst dyrt! 800 pix för några flaskor sportdryck är helt sjukt och av ren princip vägrar jag betala så mycket :)

Gällande näringsintag under loppet så har jag insett att bullar tar alldeles för lång tid att tugga i sig. Därför kommer jag köra på sk Gels hela vägen. För att vara lite smart gäller det att välja rätt sort... Det finns även sk Liquids som är mer lättflytande och går snabbare att få i sig, problemet är att de inte alls innehåller lika mycket energi som Gels.

Till vänster Enervits "Liquid" som är lättflytande. Till höger Maxims gel som är mer trögflytande.

Båda dessa förpackningar är nästan exakt lika stora. Skillnaden i energiinnehåll är däremot väldigt stor!
Enervits lättflytande liquid innehåller ca 112 kcal/förpackning. Maxims trögflytande gel innehåller ca 300 kcal/förpackning. Med andra ord kan man i stort sett ha med sig en Gel istället för tre liquids. Fördelen med liquiden är att den är betydligt lättare att få i sig eftersom den är i helt flytande form medan gel:en är svårare och även äckligare :) Men jag som är utan langning kommer definitivt köra Gels pga energiinnehållet.

Kommer ha med mig en egen flaska med 700ml sportdryck och 3 gels som jag kommer dela upp i 6 portioner. Ska också dricka ca 2-3 muggar sportdryck vid varje station. Så mitt näringsintag kommer att se ut som följande:
Muggarna = Sportdryck vid stationerna            Flaskan: Egen sportdryck mellan stationerna           Gel: Precis innan stationerna i farten
Kommer dricka första gången vid Smågan och sedan kontinuerligt en gång mellan varje station med min egna flaska. Eftersom den innehåller 7dl kommer jag alltså kunna dricka 1dl vid varje tillfälle. Gel:en rekommenderar dom att man tar tillsammans med lite vätska. För att minimera tidsförlusten tänkte jag försöka få i mig den i farten innan varje station och väl där få i mig vätskan.

Så vad säger ni? Ser inte min plan vattentät ut?

11 kommentarer:

  1. Det där var bland det seriösaste någonsin Håkke :D

    SvaraRadera
  2. Har du gjort den där näringsintagsbilden själv? Sjukt seriöst i så fall! =)
    Själv kör jag på den "hutlöst dyra" lagningen från Vasasvahn. Ska vinka till dig när jag kör om dig när du sitter fast i blåbärsgeggan! ;-)

    Det kostar att ligga på topp! =)
    (Om man tänker på hur många personer de har ute i spåren under 10 timmar tycker jag inte att det är så mycket pengar....Undrar hur mycket av anmälningsavgiften på Vasaloppet som går till blåbärssoppa? Man borde få välja bort den och få kosing tillbaka! ;-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sportlov och alldeles för lite att göra nu när man mest vilar sista veckan :D

      Egentligen vill jag också ha den där hutlöst dyra langningen! Men tycker det är lite väl för bara dricka. Hade även velat ha typ gels/liquids också. Det betyder att jag ändå måste fumla i mig energi på något sätt och då tycker jag inte det är värt pengarna...

      Jag håller givetvis med dig men är mest bitter över att jag är för stolt för att beställa langningen :)

      Radera
  3. Förra året skippade jag gelen helt och körde bara på enervits liquid. Tycker den funkar bra men har aldrig tänkt på att den innehåller mindre energi. Vad jag förstår kan man dock inte bara titta på energiinnehållet. Liquid innehåller mest glukos medan gel brukar innehålla fruktos och de fungerar ju alltså på olika sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var intressant. Har aldrig tänkt på att de innehåller olika kolhydrater. Jag har så hög förbränning och är livrädd att gå mig tom därför valde jag spontant gel med högre energiinnehåll. Men ska forska vidare lite på hur båda sockerarterna påverkar kroppen. Tack för tipset :)

      Stort jävla grattis till led 3!!! Helt galet bra och nu kanske du får samma dilemma som mig? Jag är rädd att det går FÖR fort i början att jag kommer spränga mig :( Menmen, jag är inte skapt för att fega så kommer satsa högt så får vi se om det håller.

      Radera
  4. Shit, jag kan bara hålla med. Sjukt seriöst! Nu fick jag mig en tankeställare, har alltid kört enervits liquid innan helt utan tanke på att jämföra energiinnehåll. Och så fruktos/laktosdimensionen på det också. Puh, det blir svettiga sista dagar innan allt är packat i vätskebältet. :)

    Det är så kul att ha er fartfantomer att inspireras och lära av. Stort lycka till på söndag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaja... Som sagt... Sportlov och alldeles för lite att göra så här i Vasaloppstider :)

      Ja, gel:en tas tydligen upp aningens långsammare av kroppen också. Säger ju sig självt eftersom Liquiden är mer flytande. Största nackdelen med gel:en är att den inte alls är lika lätt att få i sig. Men för mig låter det mycket smidigare att ha med sig en förpackning istället för 3!

      Men jag rekommenderar dig som alltid varit nöjd med Liquids att fortsätta köra med dom! Jag går nämligen tom väldigt lätt och behöver varje kalori som är möjligt! Tack och Kör hårt nu på söndag!

      Radera
  5. Det var intressant det här. Jag hängde upp mig på det här med energiinnehåll och olika sockerarter och googlade lite idag. Jag jämförde Enervits liquid med Maxims gel. Motsatt till vad jag trodde innehöll Maxims gel BARA glukos medan liquid innehåller en sammansättning av fruktos, glukos och maltos.

    Tittar man på rekommendationerna på intag ser man att Enervit rekommenderar 60 ml/90 min medan Maxim rekommenderar 75 ml/60 min.

    Gustaf berättade att han läst någon undersökning som en professor i Köpenhamn gjort som visar att man presterar bättre om man får sportdryck som innehåller även fruktos och inte bara glukos. Vad jag förstod är fruktos- och glukosintaget separata processer och man kan alltså tillgodogöra sig mer energi per tidsenhet om man intar båda sockerarterna och inte bara den ena. Om man däremot bara får i sig glukos kan man bara tillgodogöra sig en viss mängd, detta alltså även om man ökar glukosintaget ytterligare.

    SvaraRadera
  6. Fan...nu gör du mig villrådig :)

    Jag har också forskat vidare... Glukos är ju den minsta beståndsdelen av sockret och kan användas direkt av kroppen. Fruktos måste först gå via levern och spjälkas till glukos innan det kan gå ut till musklerna. Därför är det en lite långsammare process. Överskott av fruktos gör att levern inte hinner med att omvandla allt till glukos utan då bildas mjölksyra restprodukt! Det kan ju aldrig vara bra vid fysisk aktivitet :)

    Men samtidigt verkar det finnas en fördel med att blanda fruktos och glukos, vad jag läst vidare så verkar fruktosomvandlingen fungera bättre om man blandar fruktos/glukos... Annars skulle ju aldrig tex Enervit göra det i sin Liquid om det inte fanns fördelar.

    I vilket fall så tror jag det är lite hugget som stycket vad som är bäst. Jag får väl blanda gel:en med en liquid :)

    SvaraRadera
  7. Blandningen glukos/fruktos minskar GI-värdet och man kan ta upp lite mera, men inte jämförbar med vitargo ändå. Forska lite mera på vitargo samt på att kroppen bara tar upp 60 gr per timme. Tänk sen hur gott det blir med varm dricka precis där du vill ha det så är nog inte vasasvan så dumt ändå!! har funkat bra i många år för mig.

    SvaraRadera