onsdag 29 februari 2012

F*N F*N F*N! POLLEN!

Igår tog jag mig en morgonjogg och kroppen kändes riktigt riktigt pigg! Något som jag däremot kände på en gång var att lungorna inte kändes normala... Jag fick liksom ont och en tryckande känsla i lungorna och blev riktigt trött efter rundan... Tänkte inte så mycket mer på det utan det var väl för att jag i stort sett inte sprungit på hela vintern.

Idag på mitt lugna Skiergpass kändes lungorna än värre! Så fort det blev lite jobbigare kändes det som att lugnorna skulle sprängas... Då gick det upp ett ljus för mig... POLLEN! Fakking pollen!

Fick ju förra våren konstaterat att jag har pollenrelaterade andningsbevär eller pollenastma. Fick därför bricanyl (som dock inte känns som det hjälper) utskrivet att använda. Det är alltid värst precis i början av våren när pollenblomningen kommer igång. Det som händer vid ansträngning är att det känns som lungorna ska sprängas. Det går liksom inte att pressa sig... Fasen, våren är ju i full gång här i Sthlm! När jag också googlade på det så fick jag det svart på vitt... Pollenblomningen är redan igång :( Fan, jag hatar våren!
Det är redan full vår här...
Det värsta är att det också varit riktigt varmt uppe längs Vasaloppsspåret nu i veckan men jag hoppas för allt i världen att pollenblomningen inte är igång däruppe än. Då är jag körd, det går liksom inte :(

Men ringde precis en pollenforskare på Naturhistoriska och hon gav mig rätt lugnande besked. Blommningen är igång härnere men borde vara senare längs med Vasaloppsspåret. Dessutom är vegetationen längs spåret inte sån som normalt blommar ännu. Än bättre kommer helgen vara kall och då brukar växterna normalt "stänga" av pollenblommningen.  Känner mig lite lugnare men får nog ändå ta med mig astma och allergimediciner och ta innan start i förebyggande syfte... PUST!

10 kommentarer:

  1. Ouch, det vore ju ruskig otur! Men vi håller tummarna för att våren inte hittat upp till dalarna ännu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore ju typiskt när jag "peppar peppar" haft en jämförelsevis problemfri uppladdning. Att något sketet pollen kommer och förstör allt. Men Tror det är lugnt eftersom det ska bli kallt i helgen!

      Radera
  2. Finns fler som är paranoida... ringt en pollenforskare. Jag trodde min Al' Quida halsduk var desperat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Touché! Ja, det var helt i klass med Al Qaida! :D

      Radera
  3. "ringde precis en pollenforskare på Naturhistoriska"

    Detta måste vara årets bästa kommentar! Helt i klass med din bild över näringsschemat för Vasaloppet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vafan! :D Man blev ju sjukt orolig... Precis såhär i början av våren går det knappt att konditionsträna :(

      Hur gick ÖS?

      Radera
    2. ÖS gick långt över mina förväntningar - 07:00:47. Lite snöpligt med dom där 47 sekunderna men eftersom mitt mål var att komma under 9 timmar så hade jag bara koll på att jag skulle vara under 6 minuter/km. När sedan tittade på klockan i Hökberg och då låg på 4:45 eller nåt så försökte jag ränka ut vilken sluttid jag kunde tänkas få. Men hjärnan var så pass trög vid det här laget att jag inte hade kommit fram till något svar ens när jag passerade Eldris. Så jag borrade helt enkelt bara på och körde allt jag kunde. Det var i alla fall en väldigt lärorik upplevelse och även om jag lovade mig själv att aldrig mer åka skidor så står jag troligtvis på startlinjen även nästa år. ;-)

      Radera
    3. Stort grattis!! Riktigt fin tid! Förhållandena kunde knappt vara bättre heller än på ÖS-söndag så många slog nog prydliga pers.

      Klart du kör nästa år. Finns massvis att förbättra!

      Radera
  4. Du behöver nog inte oroa dig för pollenchock mitt i snön. Dessutom drar du väl upp typ idag så du hinner du andas lite friskluft. Ett hettips från min pollenallergiska bror är att skölja näsan med saltvatten. För att få bort små partiklar. Det som blir kvar är bara ångesten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det. Fick mig en ordentlig chock att jag redan kände av det härnere i veckan. Men det ska nog inte vara någon fara :D Jag hade även hoppats på att det skulle skölja bort ångesten ;D

      Radera