måndag 20 februari 2012

Skidteknik! (ffa dubbelstakning)

Återigen haft en riktigt bra skidhelg i Dalarna. Jag är fortfarande nedtränad så passen har gått rätt tungt men ändå varit givande. Ska snart börja släppa lite på träningen så man får en fin formtopp inför Vasaloppet.

Helgen har bestått av ett rent stakpass på lördagen då jag enbart dubbelstakade 16km längs Bergebo Skimarathons ganska tuffa bana. Perfekt uthållighetsstyrketräning!

Igår söndag så fick jag två privatlektioner på Lugnet i Falun av Andreas Lundblad som är kopplad till Sportsupportcenter. En riktigt duktig skidåkare som placerat sig som nr 231 på Vasaloppet som bäst. Men han har haft det tufft denna säsongen och bestämt sig för att ta ett mellanår. Eftersom jag kommit en ganska lång bit på vägen och står i led 2 fokuserade vi mest på skidtekniken. Förutom att filma körde vi också två varv på den jobbiga 7km slingan och det blev totalt ca milen per varv eftersom vi åkte från Lugnets stadion. Andreas var inte i form pga att han helt enkelt inte hade tränat så mycket så när jag drog på hade han faktiskt svårt att följa... Trots att han är otränad känns det ändå lite bra att åka ifrån en så pass duktig kille och som man verkligen tagit stora kliv. Tyvärr var föret isigt och jag hade problem med fästet nere på stadion där vi filmade så diagonalen och stakningen med frånskjut ser lite halvmysko ut.

Det vi faktiskt jobbade mest med var dubbelstakningen dels eftersom jag känner att jag inte riktigt träffar rätt och dels för att man just dubbelstakar mest under Vasaloppet. Jag har lite problem med att få fram höften och får därför lätt lite bakvikt. I dubbelstakning ska man ju försöka sträva efter att våga luta sig framåt och använda kroppstyngden så mycket man kan. jag fick faktiskt till det hyfsat i slutet av passet!

Dubbelstakning i sk "Vasatempo". Fick till "träffen" hyfsat!

                                              
Det jag behöver förbättra syns ganska tydligt på bilderna ovanför. Om man jämför mig med Andreas nedanför så ser man att han får fram höften liiite bättre precis när man ska sätta i stavarna. Det gör att han utnyttjar kroppstyngen bättre i stakningen. Det är inga jätteskillnader men den lilla detaljen gör ganska mycket under 9 mil!

Stakning med frånskjut med lite dåligt fäste så det ser lite konstigt ut.


Diagonal med halvtaskigt fäste så även här ser det lite konstigt ut.

Det är bra att det finns mycket att jobba på i varje växel (framförallt diagonalen och dubbelstakningen). Det mesta handlar givetvis om att få fram höften vilket jag också hade problem med hela min friidrottskarriär eftersom jag är lite naturligt "sittande". Man har ju inte direkt Daniel Rickardsson-teknik! Men jag tycker bara att det är kul och bra att det finns massvis av saker att förbättra. Vore ju sådär kul att vara nästintill tekniskt fulländad och bara kunna jobba på det fysiska. Nu har jag fått bra tips att jobba på de två sista veckorna innan Vasaloppet. Helt sjukt att det är så nära nu...!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar