lördag 25 februari 2012

Sista långpasset innan Vasaloppet...

...avverkades idag i otroligt fina Gyllbergen tillsammans med träningspolaren Jimmy! Det var lite luriga förhållanden idag, stundtals isigt, stundtals mjukt och stundtals stora iskristaller vilket gjorde att mitt sketna universalklister bara höll första milen. Sedan blev det i stort sett bara stakning. Det var även riktigt blåsigt och vissa sträckor stod man nästan still trots att man stakade för glatta livet :) Annars är vårskidåkning i Solen en upplevelse utöver det vanliga!

Passdata:
Sträcka: 40,51 km            Tid: 2:36:10
Hastighet: 15,56 km/h
Tempo: 03:51 min/km
Maxpuls: 172 slag/min
Snittpuls: 140 slag/min
Kaloriförbrukning: 1641 kcal

Riktigt kul att både Jimmy och Jonas som jag tränat med i vinter lyckats seeda upp sig till led 4. Båda har haft ganska struliga skidsäsonger så det är riktigt imponerande. Tror att både Jonas och Jimmy kan överraska nästa söndag! Nästa år får man nog passa sig...

Lite bilder från dagen:



















Sämre kan man ha det en lördag... Kroppen känns fortfarande lite seg och speciellt första milen kändes inte alls bra. Men sedan kände jag mig piggare så det här blir nog bra när jag släpper lite på träningen i veckan. Dock märkte jag vikten av att hela tiden fylla på med energi. Slarvade lite med både drickat och energin idag så gick mig lite tom mot slutet. Det misstaget får man INTE göra på Vasaloppet.

11 kommentarer:

  1. Oj, det där passet är jag verkligen avundsjuk på, ser ju helt underbart ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt härligt på alla sätt och vis. Dock avskyr jag att lägga klister! Fick med mig halva skogen hem i klisterzonen också. Hur mår du? Gjort några framsteg?

      Radera
    2. Nja, jag sitter just och hoppas på att ett framsteg är på gång. Har mindre ont i halsen. Jag tog en promenad idag, men fick sänka tempot för att jag blev väldigt andfådd....Så som läget är just nu är du storfavorit inför vasan mellan dig och mig. Men ett visst hopp har jag ändå börjat känna nu på kvällen.

      Radera
    3. Fasen...Läste att det var influensarekord i Swe i februari. Låter som du gått och dragit på dig något liknande. Vore riktigt tråkigt om man inte ser dig i startfållorna nästa söndag.

      Radera
    4. Sugen på ett skiergpass imorgon strax efter 19?

      Radera
    5. Vågar man träffa dig nu? :D

      Radera
    6. Jag förstår din oro, den är berättigad. Svaret är Nja, och därför är det nog bäst att jag tar ett eget Skierg-pass, vilket av ställena rekommenderar du av de du testat?

      När åker du upp till Vasan?
      Vart bor du? (kommer inte ihåg)
      När planerar du komma till starten?

      Funderat på valla?

      Radera
    7. Oj, ändrade planer. Verkar ju vara jättefint i täby konstsnöspår. Så jag drar dit imorgon kväll.

      Radera
    8. Aha...Kör hårt! Jag håller fast vid min plan som står på nyaste inlägget.

      Vi åker upp på fredag! Vi bor på ett annex 4km söder om starten ett gäng på 5st blir vi.
      Ingen aning när jag ska komma till starten. Har hört att folk köar så sjukt tidigt och gillar inte riktigt den idén. Själv då?

      Om vädret håller sig blir det nog start HF80 toppat med lite racewaxpulver. Fästet blir nog antagligen klister toppat med burk!

      Radera
  2. Vi följer dig och hejar för fullt nästa söndag. Hör av dig när du vill köra ett gympass nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet brorsan! Kör gärna ett pass ihop när jag är uppe igen! Kommer köra järnet nästa vecka så får det hålla så länge det går :)

      Radera