lördag 7 januari 2012

Summering jul -och nyår...

Då är man tillbaks Sthlm igen efter en skön ledighet som vanligt över jul och nyår. Tycker dock att ledigheten bara känns kortare för varje år som går! Men jag ska inte klaga, inte alla som är lediga på loven som jag :)

Det är så himla skönt att vara ledig och kunna träna precis när man vill utan att behöva planera egentligen alls. Nu blir det ett himla pyssel att bo i Sthlm och försöka få till så mycket skidåkning som möjligt.

Hur har träningen gått under denna period? Förra året var man sjukt bortskämd med i stort sett perfekta snöförhållanden varje dag i Dalarna under jul och nyår. Detta år har det knappt funnits snö alls och en såhär dålig vinterbörjan minns jag inte ens när det var sist! Trots de usla vinterförhållandena har jag faktiskt lyckats skrapa ihop 12 träningspass på 14 dagar varav totalt 16 mils skidåkning vilken verkligen är otroligt bra... Jämför jag med förra jul och nyår har jag både tränat fler pass och fått ihop i stort sett samma antal mil.

Lagom till att jag åker hem har det givetvis nu kommit snö häruppe och nu verkar det som att både snön och kylan är här för att stanna. Bra tajming...eller inte :D Men det är riktigt bra att snön äntligen stannar och förhoppningsvis kommer även vi få lite åkbart i Sthlm.

Gjorde mitt sista pass igår och äntligen fick jag testa mina finskidor för första gången!! Köpte dom redan förra våren men har inte haft tillfälle att testa dom än pga dåligt skidföre. Spontant kändes mina finfina Fischer Rcs riktigt bra och hade ett klart hårade spann än fulskidorna vilket bara är bra. Mina fulskidor är stålsicklade och finskidorna är bara grundvallade och fick chansen att testa båda paren idag. Kunde inte direkt känna någon skillnad på glidet utan ska utvärdera stålsicklingen när jag hunnit testa det mer.
Atomic vs Fischer...Stålsicklat vs vallat...
Annars har jag lärt mig ganska mycket gällande styrketräning när jag tränat med min äldre halvbror Micke. Han är gammal bodybuilder och jag har bokstavligt fått köra skiten ur mig. Trodde jag körde styrketräningen ordentligt men det blir att steppa upp ordentligt och få musklerna att skrika av smärta.

Var också ordentligt sugen på att köra Kläpparännet  som gick idag men kände mig inte tillräckligt förberedd för att tävla sedan passade det inte med planeringen heller. Men mina konkurrenter Mandus Andersson  och Andreas Peterson körde... Och som dom körde! Mandus avverkade de 40km på 2:02 endast 16 min från täten som var Calle Halfvarsson!! Andreas kom in på imponerande 2:10. Jäkligt grymt kört av grabbarna och jäkligt bra för det blev en ordentlig reality check för mig. Trots att jag och Andreas kändes jämna under vårt träningspass är dessa grabbar och framför allt Mandus storleken större än mig just nu. Inte en sportkepa att jag endast skulle vara 16 min efter Halvfarsson på 40km i dagsläget.

Nu gäller det att träna hårdare! Men det verkar inte som det kommer bli så mycket skidåkning i Sthlm i vinter. Ingen snö härnere och långtidsprognosen ser dyster ut :( Någon som ska åka iväg någonstans redan på söndag för lite skidåkning över dagen? Jag är mer än gärna på!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar