söndag 15 januari 2012

Riktigt grym skidhelg!

Trots att snönivån är rätt kass här uppe i Borlänge så har jag haft en grym skidhelg som tyvärr nu snart är slut :( Bla har jag första gången i mitt liv fått en privatlektion i längdåkningsteknik. Extra kul att det var elitåkaren Adam Steen som höll i lektionen!

Vi börjar från början...

Lördagen bestod först av härlig turåkning på förmiddagen i uberfina Gyllbergen tillsammans med Sandra. Tyvärr var snönivån allt annat än bra men ute i det öppna var det som vanligt magiskt vackert.
Hyfsad utsikt under en liten fikapaus i solen :)

På eftermiddagen hade jag äntligen lyckats boka en privatlektion i längdåkningsteknik. Jag är ju uppväxt med längdåkningen men aldrig någonsin fått någon hjälp med skidtekniken. Pappa som tog ut oss i spåret pratade aldrig teknik utan sättet jag åker på är helt självlärt. Inför iår tänkte jag försöka vara lite mer seriös i min satsning och ett första steg på vägen var att få teknikhjälp. Varför inte slå på stort och då anlita en elitåkare?
www.adamsteen.se
Lyckades boka tid med Adam Steen på Lugnet i Falun. Adam har som bäst placerat sig som 63:a på Vasaloppet med mersmak. Lite roligt att vi också känner igen varandra sedan tidigare eftersom båda friidrottat förr i tiden. På den tiden det begav sig för hundra år sedan var han en lovande medeldistansare medan jag gnetade på i längdhoppsgropen :) Har ni vägarna förbi Dalarna och vill få en bra privatlektion så kan jag verkligen rekommendera Adam!

Lektionen bestod av att gå igenom de 4 "växlarna" som finns i klassisk längdåkning: dubbelstakning, stakning med frånskjut, diagonalåkning och saxning.

Det var kul att höra att det mesta såg bra ut. Samtidigt fanns det saker att förbättra i varje "växel". Föga förvånande hade jag mest att förbättra i diagonalen men under lektionen fick jag in ett riktigt bra flyt i den växeln också. Den "växeln" som såg bäst ut var stakning med frånskjut som vi inte behövde peta så mycket i förutom smådetaljer. Har ju satsat väldigt hårt på dubbelstakningen men där fanns det till min stora glädje faktiskt också en hel del att förbättra!

Det var också riktigt kul att förutom det tekniska att få mycket tips om längdåkningen i allmänhet under lektionen. Tex när vi åkte två varv runt elljusspåret då jag tryckte på rätt hårt fick jag veta att Adam sällan kör så snabbt under sina pass... Det får en att onekligen börja tänka på lite träningsupplägg... Man kanske inte alltid ska köra full blåst på passen som jag i stort sett alltid gör utan försöka variera sig lite! Märker också att ju fortare man kör desto mindre tänker man på tekniken...

Idag under långpasset försökte jag köra lite lugnare och bara försöka nöta in alla tekniska detaljer jag lärde mig under gårdagen. Men har så svårt att hålla igen när jag åker så det gick väl kanske lite väl fort trots allt... Det hade kommit några cm nysnö under morgonen så föret var rejält trögt och det kändes som man hade sandpapper under skidorna... Tycker ändå att diagonalen börjar sitta hyfsat nu!

Passdata:
Sträcka:
31,56 km
      Hastighet:
      15,84 km/h
Tempo:
03:47 min/km
      Maxpuls:
      173 slag/min
Snittpuls:
151 slag/min
      Kaloriförbrukning:
      1322 kcal
Träningseffekt (TE):
3

Hoppas jag nu kan ta ytterligare ett kliv som längdåkare nu. Det bästa är att jag också fick fler privatlektioner i 30-årspresent så denna vinter kan förhoppningsvis bli riktigt rolig i fortsättningen!

6 kommentarer:

  1. Som alltid väldigt trevlig läsning här på din sida!

    Kul att tekniklektionen gav så mycket, ska bli spännande att se din "nya" teknik när snön har fallit här i Sthlm.

    Jag tävlade i samma tävling som din instruktör idag, han var dock lite bättre...:) 14 minuter bättre.

    Sugen på ett långpass skierg tillsammans typ torsdag kväll?

    SvaraRadera
  2. Tjena och tack! Det är ju inget man kanske kommer märka med blotta ögat men jobbar på lite smågrejer :)

    Det var väl ändå riktigt grymt kört! Absolut låter ett Skiergpass riktigt intressant. Hoppas dock på att kanske få till ett pass i Täby i veckan. Sugen att hänka?

    SvaraRadera
  3. Härlig helg. Det finns en femte växel också. Utförsåkning. Finns en hel del teknik i det också faktiskt. Fast du kanske redan är en mästare där :)
    Gyllbergbilden var riktigt sjysst.

    SvaraRadera
  4. Just fasen! Det har du rätt i! Knappast någon mästare i det men jag tror jag ändå är helt ok :)

    Tack! Helt otroligt att du kan köra så bra trots din struliga höst! Imponerande!

    SvaraRadera
  5. Tack för ett schyst och bra inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Det var riktigt skoj och inspirerande!

      Radera