lördag 28 januari 2012

Harsa Ski Marathon - The story

Då är det avklarat. Mitt livs första seedningslopp! Åkte kl 07.15 från Borlänge och räknade med att resan upp skulle ta ca 2,5h.

Gårdagskvällen bestod av vallning för hela slanten. Hade grundat med väldigt kall LF och toppade med en blandning av två kalla HF. Trots att jag efter vallningen lyckades skvätta lite vallaväck på en liten del av glidzonen hade jag faktiskt bra skidor under loppet. Gled absolut inte sämre än de jag fick chansen att jämföra med utan snarare bättre. Extra kul att lyckas bra med skidorna när man fixat dom själv! Men jävlar vad tråkigt och tidsödande det är att valla... Tyvärr håller inte stålsickling vilket jag snart kommer ge mina synpunkter på i ett framtida inlägg.

Vägarna upp mot Harsa var riktigt slingriga och vinterhala så man fick hela tiden vara på G. En sak som fick mig att vakna upp ordentligt var en räv som tänkte korsa vägen precis där jag kom i 80 knyck! Av ren reflex tvärbromsar man ju! Det gjorde att jag fick sladd i den ganska höga farten. Som tur är man man spelat rätt många rally-tvspel så jag lyckades ganska snabbt räta upp skutan. Men jävlar vad läskigt om jag hade fått möte då....

Efter en extended frukost i bilen kom jag upp till Harsa 1,5h innan start. Till mitt stora förtret snöade det och låg några cm nyfallen pudersnö. Inte riktigt som jag hade vallat och visste då direkt att det skulle bli jobbigt pga av det tröga föret. Efter ett snabbt skidtest där jag konstaterade att fästet var helt ok började jag förbereda mig inför starten. När det är massa lös nysnö är det alltid lite lurigt att få fäste så var ändå lite orolig eftersom det fanns en lång backe precis i början.

Man kunde välja på 3 startled: Elit, seedning och motionärer. Eftersom det knappast bara var elitåkare längst fram ställde jag mig givetvis också där för att slippa onödigt krångel vid start. När starten gick skruvades farten upp direkt. Men hängde på ganska lätt i den platta stakningen på sjön i början. Sedan började det gå lite uppför men jag bet ändå i ganska bra. Men efter ca 8km i den klungan insåg jag att det aldrig skulle hålla i 43km så var tvungen att släppa och hittade då en andraklunga. Tyvärr splittrades den ganska snabbt och efter nästa vätskekontroll var jag ensam. Så skulle det sedan se ut i ca 2/3 av loppet...

Innan jag fortsätter så måste jag bara tillägga att den nyfallna pudersnön gjorde föret ordentligt trögt. Dessutom gjorde det också att spåren ganska stora delar av loppet var ordentligt lösa. Så min seedningspremiär var minst sagt tungåkt. Det är också så typiskt att man "som vanligt" inte hittade någon klunga att åka i. Att åka ensam under en så stor del av loppet i det tröga föret gjorde givetvis att jag tappade tid.

Det var också fruktansvärt jobbigt hela vägen. 43km i trögföre är inget att rekommendera och jag kunde inte njuta en enda sekund av loppet. Hade också lite förhoppningar att hänga på träningskompisen Andreas Peterson men han drog iväg som ett jehu ända från början och jag var väl egentligen aldrig riktigt nära att ens orka hänga på. Vi är jämna när vi tränar men han har en betydligt högre tävlingshastighet än mig. Under de snabba träningspassen går det lite långsammare och då är ansträngningsnivån för mig fullt hanterbar. Men under tävlingarna går hastigheten upp en till nivå som jag inte kan hantera (än). Hade trots allt som mål att nå led 3 i årets Vasalopp men Andreas och en viss Mandus har ju hetsat på mig litegrann eftersom de redan står i led 2 och åkt riktigt bra i tidigare lopp. Men det känns faktiskt ganska skönt att veta att jag inte är på den nivån och jag kanske ska nöja mig med att vara en led 3 åkare (Som tiden förhoppningsvis räcker till).

Jag sätter ju väldigt höga krav på mig själv och vill alltid prestera till max. Den här gången måste jag försöka vara nöjd med mitt resultat. Det är trots allt min livs första långloppstävling och jag har i ärlighetens namn inte så många skidmil i benen (27 innan loppet).

Tävlingsdata:
Sträcka:
43,84 km
Hastighet:
17,32 km/h
Tempo:
03:28 min/km
Maxpuls:
177 slag/min
Snittpuls:
155 slag/min
Kaloriförbrukning:
2250 kcal
Träningseffekt (TE):
3


En annan ganska märklig upplevelse var efter loppet då jag valde att duscha på Harsagården. Har aldrig någonsin varit i närheten av att vara tillsammans i samma rum med så många svettiga män eftersom omklädningsrummet var minst sagt fullknökat :) Det bjöds också på mat efter loppet men jag valde ändå att dra direkt efter duschen för att få köra i dagsljus. Att köra i mörkret på slingriga hala vägar ville jag inte riktigt utsätta mig för direkt efter en långloppstävling.
Glad , trött och rödögd på vägen hem utan rävincidenter.

9 kommentarer:

  1. Kall nysnö är inte all leka med, och med tanke på att det var säsongens första (väl?) lopp och att du åkte själv stora delar kan du inte vara annat än skitnöjd! Nu har du ett lopp i benen, nästa gång kommer du få draghjälp av en klunga och glida igenom både enklare och snabbare. Du kanske inte tror mig, men precis så kommer det att bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lina! Nej, det var ingen angenäm upplevelse mitt första seedningslopp men gjorde så gott jag kunde. Hoppas ditt siande infrias nästa gång :)

      Radera
  2. Grattis till led 3 mannen! Bra kört! och bra story
    Imorgon är det min tur att lida i dryga 2h :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.. Nu kan jag köra avslappnat och iaf försöka satsa mot led 2! Såg att du körde grymt själv!

      Radera
  3. Bra jobbat!!! Kram/S

    SvaraRadera
  4. Tycker som sagt att du gjorde en väldigt bra insats med de förutsättningarna.

    Tittade lite på din pulskurva, den ser ut att sjunka stadigt genom hela loppet. Det borde väl tyda på muskulär trötthet eller vad tror du? Eller var du uppe FÖR högt där i början så att mjölksyra bildades som sedan aldrig riktigt försvann?

    Jag hade pulsklucka för första gången igår just för att unna göra en sådan analys, men pulsbandet satt nere vid midjan redan innan sjön var klar....Har du något tips på hur man ska få det att sitta kvar? Hårdare är nog ingen lösning.

    Jag tränar gärna ihop någon gång under veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag är faktiskt ganska nöjd även om jag velat att många saker gick annorlunda :)

      Ja, jag gick nog ut lite hårt och fick nog syra som jag sedan hade svårt att transportera bort. Men samtidigt så är snittpulsen under andra varvet faktiskt ganska låg men ändå var jag mycket tröttare... Skumt! Vad det beror på behövs nog analyseras.

      Det är lurigt det det där med pulsband. Man kan inte dra åt för hårt få då sitter det ju obekvämt. Man får testa sig fram lite var det ska sitta men jag tycker också det har en tendens att glida ner lite.

      Det låter bra, typ ons för min del passar nog bäst!

      Radera
  5. Skoj att läsa om din syn på loppet. Och skönt att höra att det var fler som hade problem med glidet, så det inte bara var min teknik det satt i..:)

    Grymt åkt av dig iaf! Riktigt imponerad av er som klarar av att åka så fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, det var ordentligt trögstakat :( Och ändå hade jag hyfsade skidor tycker jag.

      Tusen tack! Mitt första seedningslopp så det kan nog bara bli bättre hoppas jag :)

      Radera