onsdag 25 januari 2012

Skidpremiär i storstaden och stundande seedningslopp...

Gjorde idag min skidpremiär på hemmaplan. Den efterlängtade snön har äntligen kommit och man märker att hela SkidSthlm har smått panik. Det är inte mycket snö som ligger utan ~10cm men det har ändå spårats på alla stans stora skidanläggningar.

Det rapporteras vilt på Skidspar.se och det hade ute på Bisslinge varit över 50 bilar på förmiddagen kl 11 en måndag! Så trycket på de grunda spåren är minst sagt hårt!

Jag och kollegan Jonas valde att åka till Knalleborg ute på Ekerö efter jobbet idag och prova lyckan. Väl framme var det förvånansvärt mycket snö och det fanns i stort sett inga genomslag men spårkvalitén däremot... Spårpatrullen har gjort ett heroiskt jobb men det är för lite snö och spåren har inte haft en chans att frysa på. Det gjorde att spårkanterna i stort sett var obefintliga och det var längesedan jag hade så dålig balans på ett par skidor :) Försökte endast åka lugnt och sansat och inte få upp för hög puls vilket jag lyckades bra med. Tyvärr kändes kroppen rätt seg idag och det var inget bra kvitto inför helgens seedningslopp...

Passdata:

Sträcka:
17,49 km
Hastighet:
14,72 km/h
Tempo:
04:04 min/km
Maxpuls:
150 slag/min
Snittpuls:
136 slag/min
Kaloriförbrukning:
952 kcal
Träningseffekt (TE):
3


På lördag väntar mitt livs första seedningslopp! Hade planerat av bekvämlighetsskäl att köra Maserloppet som går i Borlänge. Pga snöbrist och få anmälda ställdes tyvärr det loppet in :( Men jag ville verkligen köra ett lopp den här helgen för att komma igång med tävlandet så bestämde mig för att köra Harsa Ski marathon. Kommer åka upp till Blge på fredag och sedan vidare de ca 17 milen upp till Harsa på lördag morgon.

Vad förväntar jag mig av loppet då? Givetvis vill jag åka bra och seeda upp mig ordentligt men eftersom jag aldrig tidigare kört ett seedningslopp är det svårt att förvänta sig något. Jag kommer helt enkelt öppna hårt och se hur långt det räcker. Förhoppningsvis kan jag få en bra rygg (läs Andreas Peterson) och försöka hålla den så länge jag förmår. Banan går två varv runt en 21,5km långa slinga. I början av varje varv är det en stigning på ca 1,3km och i mitten är det ytterligare ett lite backigt parti men resten ser ut att vara platt. Så för mig gäller det att överleva uppför och sedan mata på i stakpartierna!

Någon mer som kör Harsa?

1 kommentar:

  1. Lycka till i Harsa. Bit dig fast i rygg på Peterson och vägra släpp. Pannben Håkan! You can do it! Kör hårt :)

    SvaraRadera