söndag 22 januari 2012

Min livs "första" skidtävling avklarad!

Istället för ett vanligt långpass idag lurade konkurrenten Andreas Peterson iväg mig på min livs första skidtävling  Team Sportia Racet i Storvreta kombinerat med träning efteråt.

Okej, jag var med i några skidlopp som knatte för typ 22 år sedan men det räknas inte. Det här kändes som min riktiga tävlingsdebut! För det första så hade jag inte finskidorna här i Sthlm utan hade bara mina stålsicklade och repiga fulskidor att tillgå så gick in med inställningen att bara ha kul. Men ju längre dagen löd desto större blev givetvis nervositeten när jag insåg att jag verkligen skulle ställa upp i en tävling.

Loppet var 9,6km lång och gick på en ca 1100m lång konstsnöslinga som för det mesta var platt men som innehöll två backar som var rätt jobbiga att staka sig uppför. Det som gjorde mig nervös var att jag inte hade en aning om min kapacitet eftersom jag aldrig tidigare tävlat. Det skulle ju kännas jäkligt pinsamt för tävlingsmänniskan i mig att bli varvad... Dessutom snöade det ganska rejält i omgångar vilket gjorde att föret inte var helt optimalt.

Jag och Andreas stod brevid varandra i startfållan och när starten gick stod jag och fipplade med pulsklockan vilket gjorde att jag helt missade starten och tappade 10m direkt :) Sedan var det rätt hetsigt första varvet och det gick för mig ordentligt fort! Har aldrig någonsin kört så här fort på ett träningspass som det gick nu och pulsen rusade ganska snabbt. I stort sett direkt bildades två klungor, en tätklunga och en annan lite längre bak. Jag hängde med den andra klungan en stund men eftersom det gick så satans fort och pulsen rusade vågade jag inte riktigt hänga på och tappade därför klungan. En annan kille låg också och sladdade lite efter andraklungan och jag bestämde mig för att inte tappa honom. Låg sedan som en jojo bakom den killen under hela loppet fram till sista varvet då jag märkligt nog hade massor av krafter kvar. Tänkte ligga bakom för att sedan knäcka honom i spurten men eftersom jag hade så mycket krafter kvar ryckte jag redan efter halva sista varvet och han hade inte en suck att hänga på. Efteråt visade det sig att killen som placerade sig bakom mig har de senaste åren gjort runt 5:10 och placerat sig på plats 500-1000 på Vasaloppet!

Kom i mål på 29:07 och av alla 28 som startade tillsammans kom jag på plats 11!

Negativt:
* Mina stålsicklade fulskidor gled absolut helt ok men var knappast bland startfältets bästa skidor.
* Tävlingshetsen gjorde att jag bara köttade på och gjorde därför ett jäkligt dåligt lopp tekniskt.
* Jag vek ner mig psykiskt efter ca 4 varv när blev jobbigt och släppte min klunga. Hade liksom massor med krafter kvar sista varvet och den dåliga egenskapen sitter ju bara i huvudet.
* Fick stryk med 1 min av Andreas

Positivt:
* Var bara 2 min från täten i mål utan optimala skidor i ett tekniskt dåligt lopp.
* Fick lite tävlingsrutin och vet att jag kan pressa mig lite mer nästa gång.
* Slog en kille som placerat sig som bäst ~500 på Vasan och gjort 5:03 som bäst (5:10 2011).
* Utklassade Andreas ordentligt på backintervallerna efter tävlingen
* Mina nya Madshus-stavar var skitsköna!

Betydligt mer rutinerade Andreas var som väntat snabb men gjorde ett riktigt skönt misstag och lyckades räkna fel på varven! Han var säker på att det var nästa sista varvet och låg därför och sparade sig. Sedan vid upploppet där vi brukade varva insåg han att det var sista varvet! För att strå salt i såren slog han en kille precis i spurten men efteråt på resultatlistan så var ändå killen placerad före med 1 sekund!
Två glada killar efter målgång. Mitt jävla Asian-hair är hopplöst och jag får alltid Banzai-frilla av att ha pannband på mig :)
Tävlingsdata:

Sträcka:
9,6 km
Hastighet:
19,78 km/h
Tempo:
03:02 min/km
Maxpuls:
174 slag/min
Snittpuls:
164 slag/min
Kaloriförbrukning:
476 kcal
Träningseffekt (TE):
3



Efter tävlingen fikade vi lite och körde sedan drygt 20km ren stakning runt spåret. Nu vräkte snön ner vilket gjorde föret sketatrögt! Men här händer något som jag tar med mig mest från dagen. Under tävlingen köttade jag bara på utan tanke men nu försökte jag verkligen bara tänka teknik. Fick in ett riktigt skönt flyt efter en stund och det kändes otroligt lätt! Det här blir att bygga vidare på inför de tre nästkommande helgerna som innehåller seedningslopp!

Men tyvärr såg jag nu att Maserloppet som jag planerade att köra nästa helg är inställt!! Skit! Nu får jag försöka hitta något annat att köra :(

4 kommentarer:

  1. Bra kört Håkan!

    Jag fick ju faktiskt lov att ge upp på distanspasset för att du var så stark i stakningen så det var väldigt lovande!

    Vi hörs om Harsa!

    SvaraRadera
  2. OBS! Söderskidan imorgon tisdag på Ågesta! Du förväntas vara där i tävlingsdräkt!

    Eller, vad säger du? Vi hade ju tänkt ett intervallpass men det är väl lika bra att vi klämmer in en tävling till?

    Har du hunnit kolla boende för helgen?

    SvaraRadera
  3. Grattis Håkan! Grymt bra resultat på första tävlingen. Ser att ni planerar Harsa också. Jag tror det var perfekt att du fick en kortare genomkörare innan den "viktigare" seedningsköraren. Själv åker jag på hemmaplan på söndag ist. Hade dock hellre åkt Harsas bana. Lycka till

    SvaraRadera
  4. Tack grabbar. Det var roligt men också en chock att det gick så fort! Men är nöjd trots att det finns massvis att förbättra :) Det blir Harsa för mig också. Nu när Maserloppet ställdes in vill jag ändå köra ett lopp!

    SvaraRadera