tisdag 31 januari 2012

Fan...

Missade led 3 med mindre än 2 min. Det hade krävts 2:30 för att att greja led 3 och i ärlighetens namn kändes det lite väl hårt om man jämför andra lopps seedning och speciellt Norrbärke Skimarathon, kika: http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/00cad50049d400eabc09bd44cf821292/svenska_langlopp_2012.pdf?MOD=AJPERES

Samma vinnare i Norrbärke som Harsa. Men i Norrbärke var vinnartiden 1:52, för att greja led 3 behövde man vara drygt 38 min efter segraren. I Harsa behövde man vara endast 30min efter samma man för att klara samma led, obegripligt!

Är faktiskt riktigt besviken :( Här har jag suttit och drömt om att kanske kunna klara led 2 med ett bra lopp men platsar inte ens i led 3! Nu kommer jag sänka förväntningarna ganska enormt...


5 kommentarer:

  1. Förstår din besvikelse. Man har ju hört talas om kommiteéns inkonsekventa arbete, tråkigt när det händer en själv. Men du är helt säkert en led 3-åkare, i den främre delen dessutom.

    Ska vi åka ner till Mjölby och Syaslingan på söndag för att ta revansch? Sista anmälningsdag idag för låg avgift. Hade inte tänkt att raca i helgen, men hakar om du är sugen.

    SvaraRadera
  2. Trist Håkan. Men deppa inte för det. Du är en led 3 åkare minst. Man blir inte klok på seedningarnas variation. Även du måste få smaka på seedningskommitén ;) Det hör till Vasaloppet!
    Kör ett lopp till så är saken biff.

    SvaraRadera
  3. Det kändes som en väl hård seedning. När jag efter loppet analyserade de andra loppen kändes det på förhand som att det skulle bli en stabil led 3-plats. Så jag har i ärlighetens namn gått runt och varit helt tokförbannad ikväll och avreagerat mig på gymmet :) Ska försöka ta lite revansch på Bergebo Ski Marathon i helgen. Kanske inte en banprofil som passar mig med en tuff avslutning på varje varv (totalt 4) men kul att få köra på hemmaplan.

    SvaraRadera
  4. Men de väger väl in ganska många olika grejer i beslutet? Antal åkare, hur toppen ser ut (dvs inte bara vem som vann) och hur spridningen i tiderna såg ut osv. Jag tycker också att de kan vara hårda ibland, men samtidigt kan man se över åren vilka lopp som det brukar vara "lättare" att seeda sig på eftersom det alltid är med toppåkare på dem, och då har man som motionär större chans. Kör hårt i helgen, de där tre minuterna som du missade med är ju ingenting, du är en led 3-åkare minst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut borde dom göra det. Men när otroligt många åkare hamnar i ett led längre ner än normalt är det ju något som inte stämmer?

      Tack för peppen. Jag kommer åka på ilska på söndag :)

      Radera