onsdag 11 januari 2012

Skierghelvete och Seedningslopp...

Känt mig lite sliten efter hårdträningen under jullovet och eftersom man också börjat jobba nu har jag smugit igång med träningen lite för att inte chocka kroppen för mycket. Måndagens gympass kändes faktiskt inte alls så bra. Har ju inte styrketränat så mycket under julen utan givetvis satsat på skidåkningen. Men så fort det slarvas med styrketräningen så tappar jag på en gång. Det här med styrketräning är inte riktigt min största talang direkt...

Eftersom jag hade ordentlig träningsvärk igår efter gympasset valde jag att vila och istället köra ett hårt Skiergpass idag. Planen var att för första gången orka 10 x 1000m med 60s vila och hålla ett tempo på sub 3:58/intervall.. Har försökt köra samma pass två gånger förut men då fått ge upp efter 8st. Försökte köra så skidlikt som möjligt och inte börja draget högt över huvudet och det funkade i 7 intervaller. För att orka de 3 sista "fuskade" jag och började draget högt för att orka. Trots de 3 sista intervallerna är jag riktigt nöjd med att man fullföljde alla 10! Intervalltiderna blev följande:

3:57 - 57 - 57 - 57 - 57 - 57 - 57 - 58 - 58 - 3:56,5
Skönt att kräma ur sig på den sista intervallen!
Sedan det här med seedningslopp. Det vore skönt att få till ett bra seedningslopp relativt tidigt och komma upp i led 3 så att man sedan kan koncentrera sig på träningen till 100% och inte behöva jaga massa seedningsresultat ända fram till Vasan. Av bekvämlighetsskäl har jag tittat på lopp i närheten av Borlänge eller Sthlm och de jag planerar att köra är:

29/1 Maserloppet                          Borlänge      
5/2   Bergebo Ski Marathon          Borlänge         eller      Gavleloppet Team Sportia     Gävle
11/2 Orsa Grönklitt Ski Marathon Orsa Grönklitt

Av säkra källor har jag hört att Bergebo Ski Marathon är det mest kuperade av loppen. Det är lite synd eftersom det ligger ett stenkast från barndomshemmet. Men jag måste försöka vara smart och välja lopp som passar min åkstil dvs mycket stakning.

Shit, det börjar dra ihop sig nu och det gäller att börja prestera!

4 kommentarer:

  1. Orsa Grönklitt måste du köra! Vi är ett gäng från klubben som kör det innan vi åker vidare på läger i Bruksvallarna. Bra tillfälle att se om du håller undan för skåningarna! ;-)

    SvaraRadera
  2. Ojoj 10x1000 med en minuts vila! Med den fysiken blir det snarare led 2 än led 3 :) Skiergen ger mycket tillbaka i spåret har jag kännt.
    Ska bli riktigt intressant att se vad du gör på VL sen.

    SvaraRadera
  3. Man ser många som fuskar oerhört på Skiergen för att få bra tider, nästan säter sig ner vid varje drag... Jag ska köra Intersportloppet nästa vecka i Mora, är ju samma sträcka som Vasaloppet. Jag hoppas bara komma ur led 10 =)

    SvaraRadera
  4. Fia: Jag är faktiskt rätt sugen på Orsa Grönklitt! Det vore ju en morot att försöka slå skåningarna :)

    Manuds: Önskar att man kunde se ett samband messlan intervaller på Skierg och Vasaloppsleden :D Drömmen är givetvis led 2. Men med tanke på att jag står i 5:an nu är jag nöjd om jag överhuvudtaget seedar upp mig.

    Anna: Jo, att vara bra på Skierg gör ju automatiskt ingen bra skidåkare. Men det gäller att försöka hålla sig och köra skidspecifikt och inte bara jaga tider. Jag är också sugen på Intersportloppet men kan tyvärr inte den helgen. Lycka till!

    SvaraRadera