fredag 20 januari 2012

Nya stavar!!

Jag har gått och dragit på det länge men nu slog jag äntligen till och köpte nya stavar. Jag anser väl mig vara en hyfsad stakåkare och mina nuvarande Oneway Diamond 9 Max är absolut fullt dugliga men de känns för mjuka när jag stakar på hårt och således behövs styvare stavar...

Det är egentligen helt sjukt hur jäkla dyrt stavar är! Värstingmodellerna av i stort sett alla stora märken kostar mellan 2500-3200kr!! Det räcker ju att man vurpar lite fel så ryker en stav och 1500 kr rakt ner i sjön! De stavarna som anses vara bäst idag är aningen Swix Triac eller One Ways Premio och det är väl klart som fasen att man vill ha någon av dom... Men det är liksom inte aktuellt att lägga 3200kr på en stav just nu. Jag hittade faktiskt Madshus värstingmodell CR 100 UHM "billigt" på blocket. Det var bara att chansa och åka och kolla in stavarna som skulle i stort sett helt nya. De såg och kändes helt sprillans så jag slog till och köpte dom! De var 165cm långa och när jag gick till Skidsport för att kapa dom var jag ju tvungen att jämföra styvheten med de andra märkenas toppmodeller...

De modeller jag jämförde med var Swix Triac, One Way Premio och Leki:s toppmodell. Faktiskt var alla de stavarna liiite styvare än mina Madshus men ganska marginellt. Och med tanke på att jag betalade halva priset jämfört med ett par nya Premio eller Triac så kan jag gott leva med att mina stavar är yttepytte lite mjukare än de andra :)

Mina gamla One Way 9 Max till vänster och mina nya Madshus 100 Uhm till höger. Ni ser själva skillnaden när jag lägger lite vikt över stavarna!
Tänkte ju åka iväg någonstans och köra långpass på söndag... Nu har konkurrenten Andreas Peterson lurat iväg mig till en tävling på söndag i Uppsala! 8km klassisk masstart och vi tänkte fortsätta träna efter tävlingen. Ska ändå bli rätt kul och jag går in för det helt på skoj! Det blir också ett eldprov för mina stålsicklade fulskidor för att se hur väl de står sig i tävlingssammanhang. Tyvärr är de också ganska repiga efter denna hittills kassa vinter men det blir väl bra träning antar jag :)

Tyvärr har kroppen känts lite sisådär i veckan och det känns som jag har något som ligger i kroppen. Körde ett gympass idag och styrkan kändes faktiskt ganska bra trots att kroppen var konstig. Däremot kändes inte intervallerna på löpbandet något vidare och jag klev faktiskt av för att inte belasta kroppen mer ifall jag har något på G. Tyvärr har vi öppet hus på jobbet så jag blir tvungen att jobba imorrn :( Hade verkligen behövt en sovmorgon för att vila kroppen!

2 kommentarer:

  1. Sjysst med nya stavar! Madshus har riktigt sköna handtag om jag inte minns fel. Kul med tävlingen också. Synd att jag inte kan vara med när det är i mina hemtrakter. 8km. Då är det bara ge järnet. Lycka till! Ser fram emot resultatlistan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt så var handtagen de skönaste jag provat hittills! Det var kul att tävla men jösses vad orutinerad man är :) Tur att inte du var med, då hade du legat och hetsat på tempot längst fram :)

      Radera