lördag 22 december 2012

Überpass med Pontus...

Dagen till ära hade jag bokat in ett långpass med kraftkarlen Pontus på Bisslinge golfbana. Testade för andra gången mina nya fina "Ross"-skidor. Förra gången jag testade skidorna så hade jag kasst fäste och var osäker på om det berodde på föret eller om skidorna var för hårda... Idag däremot hade jag bra fäste! Puh! Riktigt goa skidor som förhoppningsvis kommer gå som ett spjut när jag vallar upp dom. Tyvärr fick jag några små repor på belaget men det är omöjligt att undvika.

Det hade snöat hela natten och det var ett ganska ordentligt snöfall under hela passet så föret var riktigt riktigt trögt. Tyvärr var stavfästet heller inte direkt optimalt och det gjorde det än mer tungåkt. Man fick med andra ord ingenting gratis idag. Pontus har haft en stressfraktur i ryggen så han får än så länge bara staka och även om Bisslinge är väldigt platt så märkte jag direkt vilken stor fördel det är att kunna använda benen.

Tempot var som vanligt riktigt högt hela passet. Det är mycket snack om hur viktigt det är att köra A1 (lugn intensitet och låg puls) och eliten bedriver största delen av sin träning i just A1-tempo. Men med Pontus blir det alltid åka av och det bästa är att man verkligen får utmana sig själv. Finns inte en sportkepa att jag skulle ha orkat göra ett liknande pass själv och tror seriöst att A1 för oss "icke elit" inte är lika viktigt. Det är klart att har du 30h träning/vecka som eliten har så måste du köra A1 annars bryter kroppen ihop.

Trots att Pontus är Übergrym på att staka så kunde jag köra ifrån honom i de få partier där det gick uppför, speciellt i detta tröga före. Märkte också att när han låg först kunde jag nästan ligga och vila bakom när man kunde lägga på frånskjutet i de partier som gick svagt uppför. Däremot så bestämde jag mig för att också bara staka de sista 8,5km. Då lade Pontus in tre stötar där han tryckte på ordentligt i de lite tuffare partierna och då kunde jag tyvärr inte riktigt hänga med honom. Men jag vet sedan innan att han är starkare än mig i ren stakning, speciellt när det går uppför... Trots att jag anser mig vara rätt explosiv så kunde jag inte hålla hans rygg. Riktigt imponerande av karln!

Passdata:
Sträcka:
31,35 km
Hastighet:
15,31 km/h
Tempo:
03:55 min/km
Snittpuls:
0 slag/min
Kaloriförbrukning:
2503 kcal
Träningseffekt (TE):
0,3

Känner mig som en tagliatelle nu efteråt och får se om man ens kommer ur soffan på resten av dagen :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar