onsdag 19 december 2012

Bra pass med nya finskidorna!

Körde ett bra pass i Knalleborg ute på Ekerö idag. Vågade för första gången testa mina nya fina Rossignol XIUM som jag beställe i höstas. Jag ville ha en långloppsskida med lite hårdare spann och nog fan är de hårda...

Det var svårvallat idag pga de senaste dagens väder. Det töade ju i helgen men sedan dess har det fryst på och kommit ny snö. Men den nya snön var inte riktigt tillräcklig för spåren (iaf i Knalleborg) var rätt isiga med vissa delar som var mer normala. Första uppvärmningsvarvet hade jag noll fäste och började undra om skidan är för hård för mig... Fick stanna två gånger och lägga på mer fäste och då blev det lite bättre samtidigt som jag lärde mig skidan mer och mer. Däremot i den längsta och brantaste backen var det inte isigt utan normalföre och där hade jag bättre fäste. Men nog fan är skidan hård och jag fick trycka på ordentligt för att få ner dom. Så jag vet inte riktigt än om jag vallade fel eller om skidan är för hård? Det blir att utvärdera mer till helgen.

Däremot så är det en fantastiskt skön skida att åka på och känslan var att de gick som ett spjut. Hoppas att det var det isiga föret som spelade mig ett spratt idag så att man kan få fäste också.

Passdata:

Sträcka:
23,83 km
Hastighet:
15,06 km/h
Tempo:
03:59 min/km
Snittpuls:
0 slag/min
Kaloriförbrukning:
1863 kcal
Träningseffekt (TE):
0,3

Körde först ett uppvärmningsvarv på 3km-slingan. Sedan körde jag 4 varv runt "5:an" som faktiskt är ganska kuperad. Grundtempot var lugnt (A1) men blandade in naturliga intervaller där jag körde riktigt fort och oftast i banans tuffare partier. Dock så känns inte kroppen tipptopp än efter sjukdomen men det var iaf klart bättre än helgens känsla.

Nu kanske det blir ett lugnare pass på fredag inför lördagens långpass på lördag... Jul jul :)

2 kommentarer:

  1. Härligt! Snart läge för mig att börja köra in mina tävlingsskidor också. Har inte heller vågat ännu, och med alla repor i belagen på de skidor jag har nyttjat så har jag hitills gjort rätt.


    Kommer ni upp någpt till Borlänge under jul/mellandagarna? Eller är det nu det är dags för bebis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket snö här nere nu och inte ett endaste genomslag idag heller. Riktigt kul att köra med finskidorna även om man hade behövt en klistergrund under idag. Jag har repat mina fulskidor brutalt också tidigare :)

      Nej, om allt går som det ska så blir det bebis nästa vecka! Förhoppningsvis kan vi komma upp en sväng i januari. Ser att du kör hårt som vanligt! Vilar du tillräckligt?

      Radera