lördag 15 december 2012

På´t igen + fredagsparkour...

Har varit krasslig i veckan men tänkte testa kroppen idag och bestämde därför att köra ett långpass med Andreas i Ursvik. Tyvärr är Andreas också krasslig så han fick ställa in så då fick man köra ensam i skitvädret.

Har vilat  tre dagar i rad men igår på jobbet körde jag Parkour med ungarna och kunde trots att jag var lite småkrasslig inte låta bli att vara med. Parkour är något jag tycker är svinkul och var faktiskt väldigt nära att börja med det efter att jag lade av med längdhoppet. Men jag tyckte att det var lite för farligt och nördigt för att börja på allvar :) Men den största anledningen var att min sargade kropp. Hade misshandlat den med längdhopp i så många år och Parkour är väldigt explosivt med mycket hopp på asfalt och jag kände att jag var klar med mitt skuttande i livet.
Man måste passa på att glänsa för ungarna medan man fortfarande kan!
Däremot gillade inte min vänsterfot Parkourandet. Jag stukade ju den rejält för en månad sedan och den gillade inte allt hoppande så jag har rätt ont idag :(

Passet idag då, hur gick det? Körde för första gången i Ursvik för året och jag vet inte, blir lika besviken på Ursvik varje gång. Det är väldigt nära hemmet men själva anläggningen är helt enkelt inte bra.

Det var konstigt före idag, 0-gradigt men ändå lite isigt i elljusspåren. Hade noll fäste med min burkvalla så det fick bli stakning för hela slanten. Började värma upp med elljusfemman som är rätt kuperad. Kände direkt att kroppen inte alls var med mig och fick stundtals lugna mig för att inte pulsen skulle rusa. I de brantaste backarna gick jag upp för att hålla ner pulsen tex. Kom ändå runt på 20:13, rätt okej för att vara uppvärmningsrundan :)

Sedan körde jag ute på långspåren på ängarna som vissa bitar var bra. Däremot  gick det knappt framåt på de partier med motvind och spåren var betydligt trögre här jämfört med elljusspåren. Vinden och snöandet bara ökade allt eftersom och andra halvan av passet var allt annat än njutbar. Dock kändes kroppen bättre ju längre passet led.

Passdata:
Sträcka:
31,24 km
Hastighet:
14,26 km/h
Tempo:
04:12 min/km
Maxpuls:
193 slag/min
Snittpuls:
146 slag/min
Kaloriförbrukning:
1791 kcal
Träningseffekt (TE):
0,3


Det blåste så mycket på ängarna och kramsnön tillsammans med vinden tillverkade rullade snöbollar.
En jättemärklig syn att se hundratals ute på ängarna!
Fick nya über-brillor i födelsedagspresent och de var asgrymma i skitvädret.
De har en fotokromatisk lins som ändrar sig beroende på ljusförhållandena.
Dom ser dock lite väl snabba ut.. Så nu får man krav på sig att prestera :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar