tisdag 13 november 2012

Stavlöpningspremiär 2012...

...nu är det gjort. Har dragit ut på stavlöpningspremiären iår för att jag helt enkelt prioriterat rullskidåkningen istället. Så det var med skräckblandad förtjusning jag hängde med Andreas på Sundbybergs Skidors gemensamma stavlöpningspass. För att strö lite extra salt i såren började passet med 30min tuff styrketräning där vi körde varje övning i en hel minut. Men det var inte riktigt min grej att helt ouppvärmd börja köra styrkeövningar i en hel minut så mjölksyran sprutade ur musklerna. Har ju också medvetet satsat på att köra ganska tung styrka med få reps så det var kanske inte oväntat att det gick så pass dåligt på styrkan.

Sedan väntade en timmes stavlöpning och hade ingen aning om vad som väntade. Det visade sig att det mesta vi körde var upplagt efter mina fysiska styrkor. Bla sprättande skidlöpning (kika den här videon för att få en bild hur det går till) som är typ "mångsteg" med stavar i händerna... Mångsteg är ju något som man pysslat ganska mycket med förr i tiden :) Vi körde även en del utfallssteg och grodhopp uppför en tuff brant backe och det är man ju också skaplig på fortfarande...

Men även de längre intervallerna och den avslutande långrundan kändes riktigt bra och jag drog tom ifrån gruppen. Rätt snopet men desto roligare!

Det får mig genast att tänka på att med den kraften jag har i benen borde jag kunna få ut bra mycket mer av min diagonalåkning. För som det känns nu får jag inte alls ut speciellt mycket av den. Får försöka nöta så mycket jag kan i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar