onsdag 28 september 2011

Konfunderad + sliten - Hässelbyloppet

Jag är fortfarande rätt fundersam över min insats på Lidingöloppet. Fasen, tidigare i höst klarade jag två varv runt loppets sista mil i 5min/km fart utan tillstymmelse till kramp. Men nu under loppet är jag tvungen att stanna redan efter 18km. Det går inte ihop i min hjärna eftersom tempot endast var marginellt snabbare.

Jag tror faktiskt inte jag var på topp just i lördags när jag sprang. Kände mig riktigt sliten redan på fredagen och under loppet kändes det ganska tungt samt pulsen som var förvånansvärt hög trots det ganska låga tempot. Jag tror faktiskt att jag tränade ner mig för mycket två veckor innan loppet genom att träna 6 ganska tunga pass under 6 dagar. Kroppen sade sedan ifrån genom att jag blev sjuk och när jag kom tillbaks kändes inte kroppen lika bra helt enkelt. FRUKTANSVÄRT ORUTINERAT av mig... Jag ska liksom inte få krampkänning redan efter 15km i  ca 4:55/km tempo. Jag gillar inte att skylla ifrån mig men det måste finnas en orsak till min dåliga prestation och jag tror på min beskrivning ovanför.

Sedan är mitt getingstick en historia för sig. Hela vaden svullnade ju upp på lör kväll och sedan fortsatte svullnaden ner mot foten under sön-mån. Så två dagar efter sticket var svullnaden alltså värre och min vänstra vad och fot såg helt grotesk ut! Så jag fick ta mig till vårdcentralen illa kvickt och fick kortison utskrivet som jag nu proppat i mig under tre dagar. Problemet är att kortisonet binder vätska och sedan hade jag ju ett megaödem över vad/fot och någonstans måste ju vätskan försvinna så jag har gått på toa typ 6 gånger per natt och knappt fått någon sömn denna vecka :(
Observera min vänstra fot/vad överst, har liksom inte ens fotknölen kvar! Det märkliga är
 att jag fick sticket uppe vid knät! Fick knappt på mig några skor eftersom det var så svullet!

Trots att jag kände mig sliten efter en "pissnatt" så bestämde jag och Jonas oss för att köra rullskidor för första gången på 3 veckor. Jag hade lite förhoppningar på passet eftersom den enda träning jag bedrivit efter lördagen var ett gympass på måndag då jag bara körde överkropp. Jag kände mig brutalseg efter så lite sömn och egentligen direkt när vi körde iväg blev jag toktrött i triceps och kände mig överlag riktigt orkeslös. Ett riktigt skitpass med andra ord. Det långsammaste rullskidpasset på hela året faktiskt :( Känns inte riktigt som kroppen är med mig just nu :(

Passdata:

Sträcka:
11,38 km
Hastighet:
15,32 km/h
Tempo:
03:55 min/km
Kaloriförbrukning:
841 kcal
Träningseffekt (TE):
3


Jag hade också tänkt att känna lite på kroppen efter Lidingö och sedan kanske anmäla mig till Hässelbyloppet. Men det är sån hets just nu till alla löptävlingar och det blev fullt redan i söndags! Kanske bra eftersom allt känns skit och att försöka göra en formtoppning till 10km på två veckor känns sådär inspirerande en dag som denna :(

Aja...ett såhär gnälligt inlägg har jag nog aldrig skrivit. Nu ska jag försöka gaska upp mig lite :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar