söndag 18 september 2011

Frisk, långpass och Sthlm halvmarathon.

Äntligen frisk!! Sjukdomen satt i länge men i torsdags chansade jag faktiskt och gick ut och sprang 3km för att testa kroppen och det slog väl ut så det blev ett till löppass på fredagen och ett långpass idag söndag. Trots att jag tränat sedan i torsdag har kroppen känts riktigt konstig. Det är väl efterdyningarna efter sjukdomarna som spökar men idag är det första dagen som allt känns ganska normalt.

Ville få mig ett sista långpass innan Lidingöloppet nästa helg så jag bestämde mig för att återuppliva gamla minnen och springa till Grimsta och köra det tuffa elljusspåret där. Jag minns spåret med skräckblandad förtjusning eftersom vi körde vår grundträning där under friidrottskarriären och minnet är att spåret är riktigt riktigt brutalt. Passet bestod av jogg fram och tillbaks till spåret (ca 8k okuperat och asfalt) och sedan två varv runt den 4,8km långa elljusslingan. Herregud, spåret var nog nästan jobbigare än jag minns med många och jobbiga backar mest helt tiden. Återigen kommer man fram till det faktum att jag är riktigt backsvag. Så fort det går uppför tar jag helt enkelt slut så för att hålla hastighet måste jag lägga krutet på de flackare partierna.

Passdata:

Sträcka:
18,31 km
Hastighet:
11,99 km/h
Tempo:
05:00 min/km
Maxpuls:
174 slag/min
Snittpuls:
162 slag/min
Kaloriförbrukning:
1355 kcal
Träningseffekt (TE):
3

Igår blev det en vända på stan och vi passade på att kika på Sthlm halvmarathon. Riktigt kul och inspirerande att se alla springa! Men jag förstår inte jubelidioterna som planerar dessa evenemang eftersom de lägger loppet en vecka före Lidingö? Jag hade gladeligen velat springa detta härliga lopp om det inte gick så nära inpå. Alla förlorar väl på att det ligger så tätt??? Gör om, gör rätt!
Täten ca 100m efter starten.

Vinnaren Adil Bouafif efter 12km
Damvinnaren Isabellah Andersson spurtar mot mål på nytt svenskt rekord!

Ja, hur ska man nu lägga upp den sista vecka innan LL? Jag tänkte att det iaf blir ett till löppass innan lördag. Antagligen någon form av intervallpass på onsdagen. Men jag märkte idag att det kommer bli riktigt svårt att klå pappas tid på 2:35. Jag är inte gjord för att springa långt och börjar redan få lite Ågren för vad jag egentligen gett mig in på...

5 kommentarer:

  1. Skönt att du är frisk! Jag tror att du fixar 2:35, bara du inte öppnar för hårt. Det är lätt hänt på Lidingö... För övrigt så håller jag helt och hållet med dig om tidpunkten för Stockholm halvmarathon. Hade också gärna sprungit det om det inte var en vecka innan Lidingö. Dåligt!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas det men tre mil är riktigt långt för mig på en kuperad bana... Jag tror också att nyckeln är att spara sig lite i början. Jag är alltid rätt het på gröten och öppnar gärna fort men ska hålla band på mig :) Själv då? Skönt att du också är frisk!

    Ja, jag förstår inte hur de lägger två så srota lopp efter varandra? Nötter säger jag...

    SvaraRadera
  3. Ja helt frisk är jag inte än men helt klart på bättringsvägen! Det som är "bra" med Lidingöloppet är att det är ganska trångt i början, vilket gör att man inte kan springa så fort. Man tvingas helt enkelt att ta det lugnare. Det gäller bara att vara kall och inte bli stressad. Det är värt så oerhört mycket att ha krafter kvar till sista milen! Vi kanske ses på lördag?

    SvaraRadera
  4. Eftersom lidingö har sin fasta helg och sthlm halvmarathon hade SM status iår så fanns ingen annan helg då det varit VM, finnkampen veckorna innan...

    Christian

    SvaraRadera
  5. Christian, tack för förklaringen. Då har jag förståelse varför det låg som det låg. Det där med jubelidioter tar jag nog tillbaks :)

    SvaraRadera