fredag 23 september 2011

Nu är det nära!

En endaste futtig kväll kvar sedan smäller det. Jag har i stort sett gjort det jag kunnat för att förbereda mig inför helvetet imorrn. Det enda som grämer mig lite är faktiskt att jag gjort för få långpass vilket kan smaka imorrn. Menmen, det gäller att prestera maximalt i korrelation till vilket status man har.

Jag har kollat runt en hel del hur jag ska lägga upp loppet och vad jag ska ta med mig. Har fortfarande inte bestämt vad jag ska ha med mig i vätskebältet men antagligen blir det enbart massa energi-geler och istället satsa på att dricka vid stationerna. Jag är rädd för soppatorsk men samtidigt vill man ju heller inte bli uttorkad. Jag kommer ta ett beslut imorrn bitti.
Energi-gel i massor och även lite antikramp-piller och compeed är ett måste :)

Hur ska jag då lägga upp loppet? Har hört att det smalnar av rätt snabbt efter starten och egentligen har man ingen lust att trängas och få stanna upp men samtidigt kanske det inte är värt att bränna på de första 300m bara för att komma ut i hyggligt läge? Man ska ju trots allt springa 3 mil... I vilket fall kommer jag försöka att snitta 5 min/km tempo vilket kommer ge en sluttid på ca 2:32 eftersom loppet är lite längre än 30km. Egentligen borde man kanske försöka sig på att gå under 2:30 men jag får inte glömma att det viktiga är att slå 2:35:39 som farsan gjorde -73. För att klara att snitta snittempot i så pass kuperad terräng och pga att jag är backsvag gäller det att försöka springa på lite mer i de lättsprungna partierna. Är det platt kommer jag försöka ligga på ca 4:45/km tempo för att ha lite marginal när backarna kommer. Jag ska också försöka att inte gå på för hårt i början trots att det är riktigt svårt när tävlingsdjävulen kryper i en.

Fy satan..nu kör vi...

4 kommentarer:

  1. Fasiken vad spännande! Håller tummarna för dig imorgon. Klart du måste slå farsgubbens tid! =) Jag "sprang" Lidingöloppet 2009 i samband med klassikern. (Stukade foten och linkade halva loppet men tog mig iaf i mål.) Då hade jag meriter för att springa i startled 5 men det var fullt så jag fick nöja mig med led 7. Tyckte det var alldeles utmärkt för jag upplevde att det gick väldigt fort för alla i början. Så jag tror på att inte ryckas med för mycket i hetsen. Löparna i din startgrupp lär väl iofs vara lite mer rutinerade än de i 7:an, men det är precis som du skriver trots allt 3 mil som ska avverkas...Ett stort lycka till nu! =)

    SvaraRadera
  2. Jäklar vad du verkar förberedd och laddad :) kul. Kör hårt imorgon! Blir en fin dag./Mandus

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen Fia och för peppen!

    Mandus, vi ses på Lidingö :)

    SvaraRadera