torsdag 14 april 2011

"Tävlingspass" och pollenastma...

Jag utreds just nu för Pollenastma. Varenda vår har jag helt plötsligt tappat formen och konditionsträningen har känts sjukt seg. När jag tagit ut mig rejält har det känts som att lungorna ska sprängas. Det var först förra året som jag fattade att det kunde handla om astma. Så nu har jag äntligen blivit utredd. Jag är ju allergisk mot gräspollen och "tyvärr" har inte den blomningen kommit igång än så just nu har jag inga symptom. Men jag fick Bricanyl just in case och så ska jag mäta min utblåsningskapacitet under två veckor. Dock så kanske jag är ute lite tidigt eftersom gräspollenhalten brukar öka väsentligt först i maj.
En PEF-mätare för att mäta andningskapaciteten och Bricanyl...


Dagens pass bestod av 4 varv runt Åkeshovs dödskuperade löparspår. Planen var att köra på i mitt planderade "tävlingstempo" för Tolvanloppet på 4:30 min/km och köra så långt jag pallade.

Spåret är uppmätt till 1,55km och idag mäktade jag med 4 varv vilket blev 6,2km. Jag hade orkat pressa mig längre om det varit krig men just idag så orkade jag inte plåga mig mer. Men höll ett bra tempo och backarna i löpspåret suger musten ordentligt ur benen! Man måste ju vara förberedd inför den avslutade sträckan på Tolvanloppet som går på den ökända Grönviksvägen.

Passdata:    Sträcka 6,2km     Tid: 27min 12s      Medeltempo: 4:23 min/km     Medelpuls: 171 s/min

Tempot varierade en hel del pga alla jobbiga backar!

Pulsen var hög och ganska jämn, kunde faktiskt inte ta ut mig så mycket mer.

Imorgon väntar ett gympass. Jag har inte direkt sparat på krutet efter Åre... Men ska jag nå mitt uppsatta mål på Tolvanloppet blir det till att satsa lite :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar