onsdag 6 april 2011

Onsdagssummering!

Löppasset i söndags gick ju inte riktigt som beräknat. Men faktiskt kände jag mig lite småhängig i måndags så det kanske inte var "allergiastmans" fel att kroppen sade ifrån utan kanske för att jag inte var riktigt 100%. Så det blev en vilodag och körde istället mitt gympass igår tisdag. Eftersom jag inte hade kört ett ordentligt styrkepass på över en vecka kände jag mig formtoppad! Kände mig riktigt stark och pigg i alla övningar! Tänk att lite extra vila kan göra sådana underverk!

Helt klart veckans visdomsord! Om du känner dig trög och allmänt sliten i kroppen våga för guds skull att vila några extra dagar så känns det i 9 av 10 fall genast bättre!

Dagen till ära tänkte jag ge mig på 1km tröskelintervaller för första gången! Ställde in min Garmin på att jag skulle köra 6 st med 90s vila mellan. Jäkligt skönt att jag valde att köpa 210:an som har intervallfunktionen istället för den lite billigare 110:an som saknar den.

När väl uppvärmningen började så kändes gårdagens formtoppning ganska bortblåst. Var ordentligt seg i benen efter att köttat på med benövningar igår på gymmet. Men jag har lärt mig sedan länge att ändå ta sig igenom uppvärmningen för då brukar det släppa efter ett tag. Innan jag började huvudpasset körde jag 5x75m ren sprintlöpning som tyvärr kändes rätt segt. Blir att försöka lägga in lite mer sprintpass ibland för att få lite sprutt i benen.

Valde en ny sträckning idag för 1km intervallerna. Det går en cykelväg parallellt med Bromma flygplats som jag provade och det visade sig vara en perfekt liten vända. Jag sprang fram och tillbaks som vanligt men idag så var det klart lättare att springa åt ena hållet som hade lite nedförslöpning och stark medvind istället för vägen tillbaks som ni kan lista ut vad den innebar...
Rätt coolt att se planen dra iväg samtidigt som man köttar intervaller :)

Passet bestod av 6x1km med 90s vila mellan varje. Jag satsade på att hålla 4:10 min/km fart men lyckades faktiskt bättre än så. Banan var relativt flack och lättlöpt men åt motvind och uppförshållet fick man jobba ordentligt för att hålla farten men åt det lätta hållet gick det bara att flyta i medvinden :)

Man ser tydligt att intervallerna åt "det lätta hållet" gick snabbare av förklarliga skäl men jag höll ändå hyfsat jämt tempo.


Man ser även att pulsen är högre åt det "jobbiga hållet" men jag är nöjd med att jag höll ihop passet bra.

Nu väntar en tripp till Åre på fredag så det blir ingen mer "vanlig" träning utan härlig vårskidåkning väntar!!

2 kommentarer:

  1. Bra pass! Vi håller tydligen ganska jämnt tempo på tusingar. Jag tycker förresten fortfarande att du ska springa Lidingöloppet. Tror att du kan göra riktigt bra ifrån dig där!

    SvaraRadera
  2. Tack Lisa! Välkommen till Bromma flygplats för tusingar! :D

    Haha...tack för att du tror på mig! Som sagt, blir nog aldrig längre än en halvmara för mig...

    SvaraRadera