söndag 24 februari 2013

Propagandapass och start i Vasastafetten...

Har ju sportlov nu så är givetvis uppe i Dalarna och göttar mig. Dagens skidpass i underbara Bergebo var nästan löjligt fint... Soligt väder och spår i världsklass!


Det blev totalt 2h åkning och 33km. Första timmen körde jag lugnt tempo och försökte använda alla tekniker  Speciellt diagonalen kopplade jag på ofta. Använde för första gången mina klisterskidor och dom funkade ganska bra. Andra timmen bytte jag till mina ovallade Rossignol och körde bara stakning i klart tuffare tempo. Kul var att sista 5km körde jag tillsammans med Björn som jag stötte på i spåren. Han verkar vara i bra form så hoppas han får till det på Vasan!

Annars kändes kroppen ganska bra idag och klart man känner sig sugen på att köra Vasaloppet. Däremot kändes beslutet ganska enkelt när jag inte lyckades seeda upp mig till led 2. Tyckte det var otroligt tjockt förra året från led 2 och har ingen lust alls att gröta i led 3 :)

Dagens klart roligaste anekdot från dagen mitt möte med Daniel Tynell. Han tränar ofta i Bergebo och efter mitt första varv såg jag att han också var på plats. Av en slump började vi köra iväg samtidigt och han körde första biten exakt samma runda som jag. Vi slog följe en liten bit tills det faktiskt gick alldeles för sakta så jag blev tvungen att köra om. Kunde inte låta bli att byta några ord med honom och det visade sig såklart att han värmde upp. Men ändå roligt att kört om honom när jag dessutom körde i lugnt A1-tempo :) Han ser riktigt stark ut i år och jag hoppas att han tar hem Vasaloppet!

Just det, min tävlingssäsong vill inte riktigt ta slut än. Det är ett tjejgäng på jobbet som skulle köra Vasastafetten men pga skada kommer jag köra sista sträckan på fredag. Ska faktiskt bli riktigt kul! Den sista sträckan är på 19km så jag kommer antagligen köra ovallat och full blåst hela vägen. Ska bli roligt att få köra ett "kort" lopp där man kommer orka trycka på hela vägen.

Dagens sista grej är att jag har börjat stålsickla mina skidor. Kommer skriva en längre rapport om det senare. Men jag gled iaf ifrån Björn idag som hade HF-vallat sina skidor och det säger en del...

1 kommentar:

  1. Stålsicklingen kommer starkt nu! Jag har börjat denna säsongen och skidorna går fantastiskt bra :) Sen får Pölder och Co säga vad de vill! Tur att man hänger på Skidforum så man lär sig ett och annat :)

    SvaraRadera