onsdag 6 februari 2013

Lite perspektiv + bilder från Bergebo Skimaraton...

Om man någonsin ska tro på ödet är det väl denna säsong. Känt mig sjukt taggad inför skidsäsongen och mycket beror det på att jag var i grym form efter en väldigt bra träningshöst. Jag hade hoppats på att kunna köra en hyfsat normal säsong trots att vi skulle bli föräldrar och nu i efterhand var det väldigt naivt men hur ska man kunna veta?

Åkte till grotfallsrundan efter att i över två veckor knappt sovit eller tränat. Att det dessutom började strula med stavbrott direkt och avslutades med DNF pga kramp kanske redan då borde tagits som ett tecken.

Inför Bergebo Skimaraton i söndags lyckades jag få till en riktigt bra träningsvecka och kunde på så sätt forcera fram någon slags form. Men tyvärr misslyckades jag kapitalt med skidorna och efter halva loppet märkte man tydligt avsaknaden av långpass sedan innan jul. Trots min kämpainsats med urusla skidor missade jag led 2 med mindre än 3min. Kanske var det meningen från början att jag skulle ge upp denna säsong?

Insatsen i Bergebo har ändå gett mig självförtroende för hade man bara haft normala skidor hade jag lätt klarat led 2 trots avsaknaden av träning efter jul. Undra vad man hade kunnat göra om kunde tränat på som vanligt? Däremot har kompisarna hetsat och trott att jag skulle vara en led 1-åkare. Trots att jag var bättre än någonsin innan jul så kände man själv att så inte var fallet. Skulle nog absolut kunna hänga på Led 1-åkarna kanske ett halvmarathon men just nu är ett marathon för långt för en sprinter som jag. Men nog har jag absolut kapaciteten för det i framtiden.

Nu i efterhand är det rätt självklart att jag ställer in. Har precis blivit förälder för första gången, jobbar heltid och läser 7,5 högskolepoäng denna vårtermin. Att däremellan klämma in en vasaloppssatsning finns just nu inte och framförallt inte mentalt. Ska bli så otroligt skönt att slippa jaga skidmil nu framöver och bara åka iväg och träna när jag känner för det.

Det fanns massvis av bilder från Bergebo Skimaraton på hemsidan och visst lyckades man fastna på ett par av dom.

Inspektion av skidor innan start... Jag och Jimmy sittandes och Andreas i grön mössa. Foto: Domnarvets Goif
Starten har precis gått, jag skymtas precis bakom Andreas som är den gröne åkaren i mitten högst upp. Foto: Domnarvets Goif
Jag efter ~2,5km av loppet.  Foto: Domnarvets Goif
Jimmy på samma ställe med konstig stavföring :) Foto: Domnarvets Goif
Andreas i grön dräkt vid första varvningen. Foto: Domnarvets Goif
Jag i spetsen av klungan vid första varvningen. Foto: Domnarvets Goif
Jimmy tvillingstakar med en tjej vid ~13km. Ser nästan lite romantiskt ut :) Foto: Domnarvets Goif

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar