måndag 11 februari 2013

Kroppslig berg-och dalbana...

...är något jag upplever deluxe just nu! Igår gjorde jag nog mitt sämsta träningspass på flera år. Var i Ursvik, hade vallat fel för femtioelfte gången denna säsong och hade nog pb i dåligt glid ever! Lade på en kletig valla för runt 0:an men när jag kom till ursvik visade det sig att det var -5 och pudersnö... Dessutom har inte min skidåkning känts så dålig sen jag började åka typ 2010. Det var ett riktigt misärpass rakt igenom...

Det har sina förklaringar. Efter Bergebo Skimaraton för en vecka sedan (då jag tog ut mig totalt) följde en natt med i stort sett obefintlig sömn... Som många vet så återhämtar sig kroppen NADA om man inte sover... Man lär falla i sömn för att kroppen ska börja sin uppbyggnadsprocess. Ni som just nu lärde er detta kommer hädanefter bli sjukt stressade när ni får insomnia nästa gång :) Så efter den nedbrytningsprocessen var det knappt så att jag orkade ta mig igenom jobbet den veckan utan gick på autopilot. Orkade träna först på fredagen med dåligt resultat och sedan följde söndagens misärpass.

Sedan hux flux idag på gymmet kändes kroppen tipptopp... Har redan börjat tänka i uppbyggnadssyfte och dagens pass var ett sådant och det gick skitbra! Bla körde jag ett monsterset chins: 2-3-4-5-6-7-8-9-8-7-6-5-4-3-2st, alltså totalt 79st! Kändes riktigt lätt och blev trött först de kanske sista 4 seten. Mellan varje chins-set lade jag in 8st dips i TRX (som i ringar), alltså 15 set á 8 reps, totalt 120st! Det sjuka var att jag inte kände mig nämnvärt trött i varken triceps eller bröst förrän kanske sista setet.

Från att gå från misär till tipptoppform är för mig ett stort mysterium... Så här hoppig har aldrig min form varit någonsin och för att inte bli tjatig vet ju de flesta om varför. Det har varit en större omställning än jag kunde tro att bli far. Men förra veckans misärkänsla har nog enbart att göra med att jag inte fick sova något efter loppet. Det kommer nog ta en stund innan man får kontroll över hur kroppen beter sig nu med alla nya rutiner. Tror alla tränande föräldrar känner igen sig nu och jag tar gärna emot bra tips :)

Annars känns det bra att ha en intakt styrkegrund nu när konditionsbiten inte alls är densamma. Min skidåkning bygger mycket på explosivitet och ska göra allt för att inte tappa denna grund. Nu gäller det att försöka komma igång med konditionsbiten igen och det får helt enkelt ta den tid det tar.

4 kommentarer:

  1. Det gäller att sova så tungt att man inte hör amningshunger-skriket ;) Det är inte helt lätt att få ihop det du! Man har tur om man får ihop 3 pass i veckan och än mer tur om ett av dem blir i dagsljus ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... jag börjar väl inse det nu! Tack för bra tips!

      Radera
    2. Man vänjer sig efter två små... Kämpa på och kom igen till nästa år:)

      Radera
    3. Ja, det handlar väl om att komma in i rutiner och kunna hitta en bra nivå att träna på. Jag är redan sugen på nästa år!

      Radera