onsdag 3 oktober 2012

Självplågeri...

...så här i början av oktober. Slutade lite tidigare än vanligt idag så knäpp som man är drog man till Båtbacken för backintervaller i regnet. Tror jag aldrig någonsin varit med om ett regnigare septermber i mitt liv och oktober har knappast börjat bättre... I stort sett alla pass jag kört på rullisar har varit i regn och så även idag :(

Förra veckan var det första gången någonsin jag körde helvetesintervaller på rullskidor. Trots att det inte är roligt någonstans så behöver jag det verkligen och ska försöka hålla i detta nu under hösten. Om det var jobbigt förra gången var det knappast lättare idag... Utan sällskap i motvind och regnrusk plågade jag mig ändå genom 6st intervaller (~1,6km är backen). Trots att man hade lättare rull idag så kändes det ändå nästan trögre pga det ihållande regnet men är glad att jag genomförde alla 6 intervaller.

Hösten är här på allvar... Regn och lövhalka är ingen vidare kombination!
Förra gången vet jag att min första intervall (antagligen snabbaste) gick på ca 6:24 men idag låg intervallerna på allt mellan 6:35-6:59. Trots att det gick lite långsammare idag tror jag ändå att tempot var lite jämnare än förra gången och nu orkade jag staka alla 6 intervaller. Förra gången orkade jag bara staka 4 intervaller sedan körde jag med frånskjut de två sista.

Mina fuluppfinningar har också funkat skitbra i regnet. Är i stort sett varken blöt eller skitig efter passen numera!
Tänk att lite silvertejp och fryspåsar kan göra så stor skillnad :)

Annars är det ju Hässelbyloppet nästa helg. Tanken är att jag ska jaga sub 40 men har i ärlighetens namn tappat sugen för löpningen efter Halvmaran. Det gick så otroligt tungt hela vägen där och sen dess har jag inte känt mig det minsta sugen på löpning. Ska ändå göra ett ärligt försök och den här gången ska jag verkligen försöka att inte öppna för hårt som jag gjort på mina två senaste lopp.

Förutom regnet är hösten nu som finast. Är utomhus hela dagarna med jobbet och jag bara njuter. Vissa stunder har man nog världens överlägset bästa jobb!
Inte alla som får betalt för att plocka svamp eller vandra ute i skogen hela dagarna :)

4 kommentarer:

  1. Fasen, du imponerar Håkan. Jag har kollat in din Funbeat och du verkar urstark! Med så mycket rullåkning och styrka kommer din vinter bli riktigt spännande. Ska bli kul att följa. Kör på!

    Ett tips inför Hässelby. Öppna i 4 minuters fart. Öka sista 2km. Det är lätt att göra första km på 3.40 och sen ta slut. Gjorde det förra året och missa 40 gränsen. Låt alla rusa ifrån i början, löp om dom i slutet. Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mandus! Så här mycket rullskidor har jag aldrig tidigare kört, får hoppas det ger resultat! Du kommer ju toppa formen borta i Norge så dig får man se upp med i vinter...

      Jag ska verkligen försöka hålla mig i skinnet nu. Öppnat för hårt i två lopp i rad nu och att dra på sig syra direkt är inte det smartaste...

      Radera
  2. Andreas Degerfeldt4 oktober 2012 kl. 10:11

    Instämmer med föregående talare! Springer du smart kommer du klara sub-40.

    Själv öppnade jag de två första kilometerna på 7 blankt förra året. Det är inte att rekomendera, då får man lida resten av loppet.

    Lycka till Håkan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Andreas, ska somsagt försöka vra riktigt cool i början och inte dra på mig syra. Men har egentligen ingen aning om formen just nu och tror kanske inte att jag är tillräckligt bra än men vi får se!

      Radera