söndag 14 oktober 2012

Sämsta jävla prestationen någonsin... Hässelbyloppet.

Ville försöka avsluta säsongen bra i och med Hässelbyloppet. Vaknade riktigt trött efter en natt med dålig sömn och var så sjukt osugen på allt som hade med löpning att göra...

Åkte mot starten och började värma upp och det kändes helt okej och man blev lite taggad som vanligt på tävling. Starten gick och det var oväntat trångt. Men kunde ändå följa min plan att försöka hålla mig precis under 4min/km. Tur att man inte ville springa snabbare än så för det gick inte... Måste varit sjukt frustrerande för de som ville springa på säg 35min. Starten måste förstört allt...

I vilket fall så kändes det hyfsat i ca 3km... Sedan så är allt nattsvart. Mina lungor börjar tokvärka som de gör på våren när jag har allergin. Vid 4km gör lungorna så ont att jag bara vill stanna... och vid 6km bestämmer jag mig för att bryta. Men inser att jag ändå måste ta mig tillbaks till idrottsplatsen och det är ju lika långt dit även om jag bryter så försöker så gott det går. Varje meter tar emot så mycket att man vill gråta... Här någonstans springer också Lisa om mig och jag är en väldigt slagen man.

Stapplar in i mål på 41:25 och är spyfärdig. Hela dagen nu efter loppet har mina lungor fortsatt värka och jag har varit totalt utslagen och knappt orkat röra mig. Det är inte kul någonstans och måste nog kolla upp det här en gång till på vårdcentralen... Kanske är det så att jag inte har bättre syreupptagningsförmåga? Kanske går på sån max vid 4min/km tempo att lungorna inte pallar... vad vet jag.

Det är så otroligt frustrerande när huvudet och benen vill men det är lungorna som är flaskhalsen. Känns efter det här loppet som jag aldrig mer vill ställa upp i någon tävling någonsin... USCH!

Loppdata:

Totalt

Placering454
Nettoresultat41:25
Bruttoresultat41:37
Genomsnittsfart04.08 min/km

Mellantider

MellantidBruttoresultatNettoresultatSträcktidmin/kmkm/hPlac.
5 km20:2520:1320:1304.0214.9450
10 km41:3741:2521:1304.1514.1454
Det sjuka är ju att jag i våras på Tolvanloppet som är 12km och en betydligt tuffare bana håller samma snittempo som idag. Nej, känns som man vill lägga ner nu. Men en rolig sak är att kollegan Jonas Karlsson sätter pers och gör 42:06 och utklassar mig tidsmässigt på sista 5km. Hade det inte varit för att det gick ännu långsammare i början för honom i motionsklassen vettefan om han slagit mig!

4 kommentarer:

  1. Vet inte om du har det, men man har ju hört på TV att det finns något som heter ansträngningsastma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Björn. Jag har de problemen på våren när pollen kommer och har fått astmamedicin för det. Men att det skulle komma precis samma symptom nu är lite knäckande :(

      Radera
  2. Låter riktigt otäckt och plågsamt! Hoppas besvären gav med sig och att vc kunde ge lugnande besked. Utifrån är det förstås en riktigt imponerande tid, och även andra halva, att "stappla i mål på". Klen tröst, jag vet.. Håller tummarna för bättre känsla nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt åt skogen! Har aldrig tidigare upplevt något liknande på hösten... Tack Malin!

      Radera