lördag 29 september 2012

Istället för Lidingöloppet...

...blev det ett skönt långpass rullskidor i ett blött dalarna. På senare tid har jag haft kontakt med gamla kompisen Björn som också börjat åka skidor. Jag har inte sett killen på ~10 år så det var riktigt kul att kunna köra ett pass ihop idag! Björn har gjort en nästan identisk skidresa jämfört med mig då han började åka skidor lite smått 2010 till att göra 5:13 på årets Vasalopp. Riktigt imponerande med tanke på att han inte alls kunnat träna på speciellt mycket. Iår däremot har han riktigt många träningstimmar och passet idag visar att han kommer bli farlig i vinter!
Vattenpaus utanför Aspebodas golfbana.

Tanken var att köra ~4mil. Första 2,5 milen gick på stundals ganska långsam asfalt och ganska tuff kupering medan resten av vägen var platt och rätt knixig inne i "stan". kroppen kändes helt okej men var lite småsliten sedan torsdagens tuffa intervallpass. Björn däremot var riktigt pigg och gick på som ett jehu första 2,5 milen.

Passdata:

Sträcka:
37,37 km
Hastighet:
15,16 km/h
Tempo:
03:57 min/km
Maxpuls:
183 slag/min
Snittpuls:
144 slag/min
Kaloriförbrukning:
1582 kcal
Träningseffekt (TE):
0,3

Sedan en annan grej. Har tröttnat brutalt på att allt blir genomblött och genomskitigt när man kör rullskidpass i regn. De stänkskärmar som följer med Swenorskidorna är helt värdelösa så därför gjorde jag en ful med ack så enkel lösning av problemet. Tillsammans med fryspåsar med urklippta undersidor över pjäxorna blev man varken skitig eller blöt, klockrent!!
Inte direkt världsklass men enkelt och ganska effektivt tillsammans med fryspåsarna över pjäxorna.

Annars är det ju Lidingöloppet idag och gud vad skönt att jag inte springer iår. Däremot har jag följt både Lisa och Mandus med spänning och både verkar springa riktigt bra än så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar